+0,55% Idag

2019-01-10 10:10:00

SBB: LÅNGSIKTIGT ATTRAKTIV MED KORTSIKTIG POTENTIAL - ANALYS

STOCKHOLM (Direkt) Fastighetsbolaget SBB:s aktie är attraktiv på lång sikt men det finns även en rad potentiella kurstriggers i det korta perspektivet.

Det menar ABG Sundal Collier i en färsk analys.

SBB:s exponering mot samhällsnyttiga fastigheter ger bolaget en låg operationell risk med långa kontrakt mot stabil kundbas i form av offentliga aktörer. Även bolagets bestånd av hyresfastigheter har låg risk i form av den reglerade svenska hyresmarknaden. Hyresfastigheterna bidrar dessutom med en stark underliggande demografisk trend.

I tillägg till den långsiktiga utvecklingen ser ABG tre potentiella kurstriggers i det korta perspektivet.

För det första kan SBB komma att erhålla ett högre kreditbetyg. Detta som ett resultat av de finansieringsåtgärderna bolaget genomförde under det andra halvåret av 2018, där bolaget utfärdade D-aktier till ett värde av 1,4 miljarder kronor. Dessa aktier betraktas till fullo som eget kapital av kreditinstituten. Ett högre kreditbetyg kan innebära lägre finansieringskostnader för bolaget som i dag har en av sektorns högsta kostnader för finansiering till följd av bolagets snabba expansion.

För det andra tror ABG att SBB, som i dag handlas på First North, kan välja att åter listas på Stockholmsbörsens huvudlista. Vilket skulle eliminera begränsningar i form av investeringskriterier från vissa investerare.

Slutligen skulle en notering på huvudlistan göra det möjligt för SBB att upptas i det globala fastighetsindexet EPRA, vilket kan komma att attrahera fler internationella investerare till bolaget.

Som Nyhetsbyrån Direkt har rapporterat tidigare på torsdagen höjer ABG sin rekommendation för SBB till köp från tidigare behåll. Riktkursen höjs samtidigt till 13 från 10 kronor.

På torsdag förmiddag handlades B-aktien till 10:74 kronor.