0,00% Idag

2020-05-27 17:55:03

BÖRSEN: FORTSATT OPTIMISM KRING ÅTERSTART EKONOMIER, OMXS30 +1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen fortsatte upp på onsdagen för tredje dagen i rad. Fortsatt optimism kring återstart av världens ekonomier samt ytterligare stimulansåtgärder från europeiskt håll, i form av EU-kommissionens förslag om en återhämtningsfond på 750 miljarder euro, gav stöd till börserna.

Vid stängning hade Stockholmsbörsens OMXS30-index stigit 1,0 procent till 1.623 och aktier för 26,1 miljarder kronor hade omsatts.

Banksektorn och cykliska aktier låg högt på vinnarlistan bland storbolagen även på onsdagen och klädjätten H&M hade också en stark dag. Den senare klättrade 6,8 procent. Breakit rapporterade att H&M snart kommer att avbryta permitteringarna på sitt huvudkontor.

Bland storbankerna steg Handelsbanken, Swedbank och Nordea med nästan 5 procent och SEB var upp 3 procent. I verkstadssektorn klättrade Sandvik 4 procent och Alfa Laval strax under det.

Högst upp på förlorarsidan inom OMXS30 syntes mer defensiva aktier som Astra Zeneca (-4,2 procent) och Getinge (-3,7 procent). Tele2 och Ericsson tappade 1,8 respektive 1,5 procent.

Reserelaterade aktier har fått ett uppsving på hopp kring öppnade ekonomier. Scandic Hotels-aktien hade åter en dag med hög omsättning och fortsatte upp med 6,5 procent. Aktien stängde på 54:85 kronor. Coronafallet i februari gick från cirka 115 kronor till 21:50 kronor som lägst.

Utanför storbolagssfären steg finanskoncernen Catella 3,8 procent. Catella ska slutligt avveckla sin bankverksamhet och räknar med att cirka 350 miljoner kronor i värden relaterat till avvecklingen tillförs bolaget när processen är klar.

Husqvarna avancerade nära 5 procent till 70 kronor. Bolagets amerikanska återförsäljare Tractor Supply kom med en omvänd vinstvarning för det andra kvartalet, där butiksförsäljningen väntas öka med 20-25 procent. Kepler Cheuvreux ser detta som ett positivt tecken och har höjt riktkursen från 71 till 77 kronor.

Specialfettsbolaget AAK gick mot strömmen och tappade 5,8 procent. Expressen gör i en artikel, som släpptes sent på tisdagseftermiddagen, kopplingar mellan bolaget och illegal palmolja, bland annat baserat på uppgifter från en Greenpeace-utredare.

Recipharm meddelade villkor i sin redan kända nyemission på 2 miljarder kronor. Teckningskursen blir 70 kronor. Aktien backade 2,4 procent till 114 kronor.

Bland onsdagens rapportbolag var Consilium ned 1,7 procent efter minskad försäljning och resultat i kvarvarande verksamhet. Likaså rapportaktuella Anoto föll 10 procent efter fördubblad rörelseförlust. Gamingbolaget Enad Global 7 var också ned 10 procent efter sin rapport, men har sedan årsskiftet klättrat 100 procent.

Bostadsutvecklaren Oscar Properties har åter senarelagt tidpunkten för sin årsredovisning. Aktien sjönk 2,4 procent.

Forskningsbolaget Kancera hade en svängig kursresa till hög omsättning. Aktien stängde på plus drygt 13 procent på 1:54 kronor men var tidvis uppe på över 40 procent. Bolaget säger till Di att uppgången möjligen kan förklaras av att deras ansökan om tillstånd för en fas 2-studie med KAND567 i covid-19-patienter blivit uppmärksammad av internationell fackpress.

Spotlight-listade Gullberg & Jansson, som bland annat säljer pooltak och poolvärmepumpar, avancerade 12,8 procent efter en rapport med stigande nettoomsättning och förbättrat resultat. Kommande "hemester" till följd av pandemin kan ha ökat intresset för att bygga pool.

Diagram: Stockholmsbörsens OMXS30-index onsdag 27 maj

Källa: Infront