-0,90% Idag

2018-06-04 10:41:33

BÖRSEN: MOT STRÖMMEN ANNARS MEST PLUS I EUROPA, OMXS -0,3%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen inledde den nya veckan något lägre medan de ledande Europabörserna handlades något högre.

Förra veckans oro kring sydeuropeisk politik med Italien i huvudrollen verkar avtagit en del.

Spot-priset på Nordsjöolja handlas en bit under 77 dollar per fat och på metallfronten märktes en oregelbunden utveckling.

Stockholmsbörsens storbolagsindex OMXS30 var vid 10.30-tiden ned 0,3 procent till nivån 1.565. Omsättningen nådde över 2 miljarder kronor. Konjunkturkänsliga papper som Volvo, Atlas Copco, Sandvik, SKF och ABB tyngde. Många ned över 1 procent.

Krisande Fingerprint Cards tappade närmare 5 procent. Bolaget har sjösätt ytterligare besparingsåtgärder och tvingas till fler nedskrivningar, bland i lagervärdet om 336 miljoner kronor. Vidare kommer antalet tjänster i biometribolaget att reduceras kraftigt.

På bemanningsfronten ska Poolia gå samman med Uniflex. Den föreslagna utbytesrelationen innebär att varje aktie i Uniflex ersätts med 1,7 nya aktier i Poolia. Uniflex-aktien var upp drygt 3 procent medan Poolia klättrade mer än 9 procent.

Elekta avancerade nästan 4 procent. Förvisso nådde inte fredagens bokslut förväntningarna riktigt men bolagets optimism kring det stora tillväxthoppet, den nya linjäracceleratorn, Unity bådar gott enligt analytiker.

Ratos var upp något efter nya finansiella mål i samband med måndagens kapitalmarknadsdag.

Kontanthanteringsbolaget Loomis köper det franska bolaget CPOR Devises för runt 700 miljoner kronor på skuldfri basis. Aktien steg 0,4 procent.

Kindred avancerade 4 procent efter att SEB höjt sin rekommendation till köp.

Storytel ångade vidare, upp 9 procent till nästan 150 kronor. ABG har mer än dubblat sin riktkurs till 190 kronor och upprepat sitt köpråd.

Medicinteknik- och kommunikationsutrustningsbolaget Sectra hade ett bra fjolår men nu har aktien stigit för mycket. Det menar Dagens Industri som i en analys sätter sälj på aktien. Sectra-aktien föll närmare 7 procent.

Köp Midway, Oriflame och Medcap. Dock blir rådet att plocka hem vinsten i Stille, enligt Börsveckan. För Edgewares vidkommande tvekar tidningen till att köpa aktien och för Acconeer och Plejd blir råden avvakta. Midway rusade över 13 procent medan Oriflame var upp närmare 4 procent. Medcap steg runt 5 procent. Stille sjönk 7 procent medan Edgeware var ned 2 procent.

Måndagens makroagenda är tunn, dock väntas amerikansk industriorder för april klockan 16.00.

Graf: OMXS30 under måndagen.

Källa: Infront.