0,00% Idag

2021-06-10 18:03:02

EUROPABÖRSER: ALTICE INVESTERAR I BT GROUP, STOXX600 OFÖR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Europabörserna bjöd på en blandad utveckling med små indexrörelser på torsdagen. Fordonsbolagen handlades nedåt samtidigt som det rådde optimism i telekomsektorn. Samlingsindexet Stoxx 600 var oförändrat.

Återhämtningen kan bli snabbare än ECB nu räknar med, men samtidigt kan pandemin dämpa igen, sade ECB-chefen Christine Lagarde efter att ECB lämnat styrräntan och QE-programmen oförändrade på torsdagen.

Nederländska telekombolaget Altice har köpt 12 procent av aktierna i den brittiska branschkollegan BT Group. BT Group adderade nära 7 procent samtidigt som Deutsche Telekom, som sedan tidigare ägde 12 procent av BT Group, steg 1,8 procent.

I Tyskland backade DAX-indexet 0,1 procent

Fordonskoncernen Volkswagen spår att chipbristen kommer lätta något i tredje kvartalet, enligt uttalanden styrelseledamoten Murat Aksel gett till Handelsblatt. På två års sikt förväntas omkring en 10-procentig brist på chip, eftersom det tar tid att starta upp tillverkningskapacitet. Aktien backade 0,4 procent.

Londonbörsens FTSE 100-index var oförändrat.

Rapportaktuella Auto Trader steg 6,4 procent efter att bolaget levererat intäkter och resultat över analytikernas förväntningar för helåret 2020/2021.

I Paris backade CAC 40-indexet 0,3 procent.