-0,80% Idag

2019-06-03 17:47:03

BÖRSEN: VÄNDE TILL UPPGÅNG, ELECTROLUX DRAGLOK, OMXS30 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Handelsoro präglade humöret på Stockholmsbörsen under stora delar av dagen, men vid stängning hade index vänt den inledande nedgången till en uppgång. Electrolux och Hexagon tog frontposition, medan Swedish Match gick i motsatt riktning efter nyheter om ny konkurrens.

Vid stängning var storbolagsindex OMXS30 upp 0,5 procent till nivån 1.518. Aktier för 17,1 miljarder kronor bytte ägare på Stockholmsbörsen. Bland de ledande europabörserna var motsvarande index upp mellan 0,4 och 0,5 procent.

Electrolux, som backade 3,8 procent på fredagen i spåren av Donald Trumps hot om att införa importtullar mot Mexiko, återtog fallet och var med en uppgång på 4 procent bästa aktie bland storbolagen.

Hexagon, som var en av de mest omsatta aktierna inklusive handeln på MTF:er (alternativa handelsplattformar), var vid stängning upp 1,8 procent, utan att bolaget fanns med i det generella nyhetsflödet.

SCA vände en inledande nedgång med 2 procent till en uppgång på 1,5 procent. Skogsbolaget meddelade att det avser sälja dotterbolaget SCA Logistics i en affär som väntas minska nettolåneskulden med 575 miljoner kronor.

Högt upp syntes även Astra Zeneca som meddelade positiva resultat från en fas 3-studie av Lynparza. Aktien steg 1,7 procent.

Störst nedgång stod Swedish Match för när aktien tappade 3,8 procent. Konkurrenten Altria har förvärvat 80 procent av aktierna av det schweiziska tobaksbolaget Burger Söhne. Altria kommer erbjuda global distribution för Burger Söhnes tobaksfria nikotinprodukt On, en konkurrent till Swedish Match motsvarande produkt Zyn.

Utanför OMXS30 steg bilbesiktningsföretaget Opus 18,5 procent till 6:34 kronor. Nordea har inlett bevakning av Opus med köpråd och riktkursen 11:60 kronor.

Även MTG-avknoppningen Nent fick stöd av en köprekommendation från Dagens industri och steg 1,8 procent.

Fingerprint spenderade merparten av dagen på minus men steg kraftigt under eftermiddagen. Dagens industri kopplade uppgången till en tweet från den franska komponenttillverkaren Linxens, som Fingerprint har ett samarbetsavtal med, som gjorde gällande att Linxens var redo för massproduktion av biometriska kort. Vid stängning var Fingerprint upp över 10 procent.

Kredithanteringsbolaget Intrum meddelade på morgonen att det köper grekiska Piraeus Banks plattform för hantering av förfallna fordringar. Aktien handlades upp 3,2 procent.

Inission, som erbjuder produktions- och logistiktjänster till industrikunder, avancerade 3,3 procent efter köpråd i senaste Börsveckan.

Medicinteknikbolaget Sedana Medical handlades upp 7,3 procent. Bolaget har tecknat ett tioårigt exklusivt distributionsavtal med en kinesisk distributör och initial order är på 16 miljoner kronor.

Sprint Bioscience, som utvecklar läkemedel inom området cancer och metabolism, stärktes 13,6 procent. Bolaget har meddelat att det inom ramen för ett samarbete med LG Chem Life Sciences uppnått det första prekliniska delmålet. Därmed utfaller en delmålsbetalning till Sprint Bioscience om 1,5 miljoner dollar.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 3 juni

Källa: Infront