-1,08% Idag
-0,50% Sedan årsskifte

2018-04-27 13:55:26

BÖRSEN: UPPÅT ÖVERLAG, ELECTROLUX FÖLL PÅ RAPPORT, OMXS30 +0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen steg på fredagen med uppgångar för merparten av OMXS30-bolagen. Electrolux tappade dock kraftigt efter rapport. Bland vinnarna fanns hygien- och hälsobolaget Essity som rapporterat. H&M gav även stöd åt index.

Vid 13:45-tiden var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp med 0,4 procent till nivån 1.580. Omsättningen uppgick till 10,4 miljarder kronor. Ute i Europahandeln var tyska DAX-index och brittiska FTSE-100-index upp med runt 0,8 procent.

Mötet mellan Nordkoreas president Kim Jong-Un och Sydkoreas president Moon Jae-in, och deras gemensamma uttalande om att de siktar på ett fredsavtal mellan de bägge länderna, bidrog till ett allmänt förbättrat sentiment på börserna i Europa. Även Amazons starka rapport, som kom efter stängning i New York på torsdagen, gav stöd.

I Stockholm utmärkte sig vitvarutillverkaren Electrolux med en rapport som var svag. Aktien tappade drygt 12 procent efter att rörelsevinsten blev 15 procent sämre än väntat. I rapporten framkom att såväl råvaror som valuta ska påverka helåret mer negativt än vad som tidigare sagts.

Hygien- och hälsovårdsbolaget Essity steg mest bland OMXS30-bolagen efter sin rapport. Rapporten var i linje med förväntningarna men tolkades som en lättnad då flertalet motverkande faktorer som höga massapriser och en svag krona som tidigare varit ett bekymmer. Den organiska tillväxten inom mjukpappersverksamheterna var annars en ljuspunkt. Aktien var upp med 3,8 procent.

Tätt bakom fanns H&M som fortsätter sin uppgång efter den förra rapporten. Aktien har gått upp med nära 9 procent i veckan och med knappt 3 procent under fredagen.

I övrigt steg Boliden med 0,7 procent på en rapport som var bättre än väntat. Att vinsten lyftes av tillfälligt höga metallhalter i gruvorna Aitik och Tara dämpade entusiasmen kring gruvbolaget.

Utanför OMXS30-index tappade ICA på sin rapport. Lönsamheten tyngdes av en svagare utveckling i Icas svenska verksamhet. Aktien sjönk med drygt 8 procent.

Bostadsutvecklaren JM som haft ett motigt år på börsen fick även ett kyligt mottagande av sin rapport. Antalet produktionsstartade bostäder, och antalet sålda bostäder i Stockholm var klart under analytikernas förväntningar. Aktien sjönk med 5,7 procent.

Dagens rapportvinnare var Recipharm, en kontraktstillverkare inom läkemedelsindustrin, som rusade 16 procent efter att ha ökat rörelseresultatet med över 160 procent.

Bland dagens förlorare hittades Bilia som föll 6 procent efter en svag rapport där lönsamheten försämrades. Bolaget anger påsk, fortsatt svag vinst på begagnat bilarna och färre nybilsleveranser som skäl och sjösätter ett sparprogram för att sänka kostnaderna. De nya svenska miljöbilsregler som införs 1 juli bedöms därutöver kunna leda till avvaktande privatkunder.

Teknikbolaget Mycronic, som säljer maskritare till halvledarindustrin, har fått sänkt rekommendation av Carnegie från behåll från köp. Riktkursen uppgår till 120 kronor. Aktien sjönk till 101 kronor, en nedgång på 12 procent.

Streamingbolaget Edgeware har vinstvarnat och hänvisar till en avvaktande marknad. Börsens handlade ned aktien med 27 procent.

G5 avancerade drygt 3 procent. Mobilspelsbolagets vd Stefan Wikstrand säger i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt att ytterligare sex av G5:s befintliga spel har potential att nå intäkter på 100 miljoner dollar, precis som två av bolagets spel redan har gjort.

Senare under eftermiddagen väntas amerikansk statistik som BNP och Michigan-index.

Graf: OMXS30 2018-04-27

Källa: Infront