+1,31% Idag

2019-02-22 08:51:37

BÖRSEN: LUGN INLEDNING MED DRAGNING MOT MINUS VÄNTAS

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda veckans sista dag försiktigt med en dragning mot minus. På torsdagen pressades index ned av framförallt banksektorn på och därmed bröts den åtta dagar långa uppgångssviten för OMXS30-indexet.

Vid klockan 8.45 indikerade IG-markets förhandel en nedgång på 0,1 procent. Tyska DAX-terminen var samtidigt ned 0,2 procent.

Även börserna i New York handlades lägre på torsdagen efter att ha stigit dagen innan. På de asiatiska börserna var det blandad utveckling på fredagsmorgonen där Nikkei i Tokyo var ner 0,2 procent medan de kinesiska fastlandsbörserna var upp runt 2 procent.

Swedbank, som varit det stora sänket på börsen under veckan, meddelade på torsdagen att banken kommer att tillsätta en extern utredning för att analysera material som förekommit i samband med Uppdrag gransknings reportage. Samtidigt har den estländska tillsynsmyndigheten och Finansinspektionen beslutat att inleda en gemensam utredning. Under torsdagskvällen rapporterades ett antal insynsköp i den pressade bankaktien.

Strålknivstillverkaren Elektas ebita-marginal kom in på 15,2 procent, ned från 19,4 procent motsvarande period förgående år och att ställa mot snittestimatet om 19,5 procent.

"Framförallt beroende på projektmix och pris", skriver bolagets vd Richard Hausmann i rapporten för det tredje kvartalet.

Bland bolagsnyheterna har Hexatronic, systemleverantör inom fiberoptisk kabel och infrastrukturlösningar för telekomföretag, tecknat ett avtal med brittiska Cityfibre som bedöms vara värt 500 miljoner kronor.

Även byggföretaget Skanska har fyllt på orderboken och tecknat avtal med Stockholms stad om att renovera Kulturhuset och Stadsteatern i Stockholm. Kontraktet är värt cirka 550 miljoner kronor.

Fingerprint Cards lanserar fingeravtryckssensorn FPC 1610 som är bolaget första optiska sensor. Den nya sensorn kan placera mellan batteriet och själva skärmen vilket ger tillverkare större designfrihet, skriver bolaget.

Det är en strid ström i rapportfloden på fredagen och innan börsöppning har ett antal bolag bekänt färg.

Gruvbolaget Lucara Diamond rapporterade intäkter och resultat som understeg analytikernas förväntningar till följd av lägre snittpris per såld carat rådiamanter än väntat. En negativ kursreaktion väntar, enligt Kepler Cheuvreux.

Bioteknikbolaget Oncopeptides redovisar ett resultat efter skatt på -111 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2018 och ökade därmed förlusten jämfört med samma period föregående år (-66,7).

NCAB, som säljer mönsterkort och som sedan våren 2018 är noterad på Stockholmsbörsen, redovisar ett resultat efter skatt på 34,7 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2018 (-10,2)

Spelutvecklaren Stillfront redovisar ett justerat ebitda-resultat på 160 miljoner kronor för det fjärde kvartalet 2018 (35). Justerad ebit uppgick till 128 miljoner kronor (14). Styrelsen föreslår ingen utdelning för 2018 för att bibehålla en hög grad av finansiell flexibilitet för potentiella framtida förvärv.

Klädbolaget Björn Borg redovisar ett resultat efter skatt på 14,6 miljoner kronor för det fjärde kvartalet (11). Sammtidigt uppdaterar bolaget de finansiella målen där omsättningen ska öka med 5 procent per år med en rörelsemarginal på minst 10 procent.

Dagens rekommendationer:

* Barclays Capital har sänkt riktkursen för Net Ent till 37 kronor från 41 kronor. Rekommendationen jämvikt upprepas. Aktien stängde på 36:45 kronor på torsdagen.

* Morgan Stanley sänker sin rekommendation för Nordea till jämvikt från övervikt. Riktkursen sänks till 96 från 97 kronor. Nordea stängde på 80:90 kronor på torsdagen.

* Kepler Cheuvreux höjer riktkursen för gruvbolaget Lundin Gold till 40 kronor från 35 kronor. Rekommendationen behåll upprepas.

* Kepler Cheuvreux höjer riktkursen för FM Mattsson till 85 kronor från 80 kronor. Rekommendationen köp upprepas.

* Kepler Cheuvreux sänker riktkursen för Magnolia Bostad till 56 kronor från 85 kronor. Rekommendationen köp upprepas.

På makroagendan:

- Tyskland: BNP (def) 4 kv kl 8.00

- ESV: statsbudgetutfall januari kl 9.00

- Tyskland: IFO-index februari kl 10.00

- EMU: inflation (def) januari kl 11.00

- Riksbanken: Stefan Ingves talar om det ekonomiska läget och aktuell penningpolitik, ingen publicering kl 8.30

- Riksbanken: protokoll från penningpolitiskt möte den 12/2 kl 9.30

- Riksbanken: publicerar särskild kommentar från Per Jansson om räntebeslutet 12/2 kl 9.30

- Fed: John Williams talar kl 16.15

- Fed: James Bullard talar om framtiden för Feds balansräkning kl 19.30

- Fed: Patrick Harker i panelsamtal om framtiden för Feds balansräkning kl 19.30

- Fed: John Williams håller avslutningsanförande vid Fed-konferens kl 23.30