0,00% Idag

2021-03-22 08:38:43

BÖRSEN: TERMINER INDIKERAR NEGATIV START PÅ BÖRSVECKAN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Såväl Stockholmsbörsen som de ledande Europabörserna såg ut att öppna nedåt på måndagen. Det något surare humöret kan, bland annat, tänkas bottna i nya restriktioner och nedstängningar i flera länder i Europa kombinerat med en trögare vaccinering.

Med en knapp halvtimme kvar till öppning indikerade förhandeln hos IG Markets en nedgång med 0,2 procent för Stockholmsbörsens OMXS30 index, samtidigt som terminerna för de större europeiska börserna i Frankfurt och Paris stod 0,4-0,1 procent lägre.

"Den långsamma vaccineringen gör att oron ökar för ännu en förlorad turistsommar något som skulle sätta tydliga avtryck för tillväxten", skriver SEB i ett morgonbrev.

Banken noterar samtidigt att den amerikanska 10-årsräntan har fallit tillbaka från nästan 1,75 procent i fredags eftermiddag till just nu 1,67 procent.

I fredags förra veckan var stämningen tudelad på börserna i New York. Det bredare S&P 500-indexet stängde ned 0,1 procent medan tekniktunga Nasdaq kompositindex stärktes 0,8 procent. På måndagsmorgonen sågs terminerna på rött.

Marknaderna i Asien utvecklades överlag uppåt under måndagsmorgonen. Japanska Nikkei 225 gick dock tydligt mot strömmen, tyngd av bland annat biltillverkare, och föll över 2 procent.

På svensk bolagsnivå har det blivit känt att Astra Zenecas amerikanska fas 3-studie med covidvaccinet AZD1222 nådde sina primärmått.

I fredags meddelade Isofol Medical att den oberoende data- och säkerhetskommittén iDSMB rekommenderar att slutföra Agent-studien med 440 patienter. Därmed krävs ingen ytterligare patientrekrytering. Flera analytiker anser att beskedet överlag var negativt.

En ny styckning av Electrolux bör ske i syfte att synliggöra de värden som finns i vitvarujätten, uppger fondförvaltaren Simon Blecher till Dagens industri. Förvaltaren ser tre alternativ för Electrolux och i nästan alla tre kan aktien fördubblas, menar han.

Vårdbolaget GHP har ändrat sina långsiktiga finansiella mål och siktar bland annat numera på att över en treårsperiod nå en organisk tillväxt på 15 procent per år.

Kreditvärderingsföretaget Moodys sänker sitt kreditbetyg för det hårt coronapressade flygbolaget SAS från "B3" till "Caa1". Det nya betyget speglar en mycket hög kreditrisk.

First North-bolaget Spectrum One har beslutat att genomföra en företrädesemission av units om cirka 169 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande i fredags. Emissionspengarna ska användas i samband med finansiering av Spectrum Ones förvärv av 28 procent av Eniro som aviserades i slutet av december. På Enirofronten har det också uppmärksammats att bolagets vd, Magdalena Bonde, ska sluta efter att ha varit på posten i cirka två år.

På rekommendationsfronten noteras flera ändringar.

Goldman Sachs har skruvat ned sina rekommendationer på teleoperatörerna Telia och Telenor från köp till neutral.

Boliden har fått sin rekommendation sänkt till sector perform (outperform) medan riktkursen höjs till 385 kronor (380).

Handelsbanken har inlett bevakning på ytterligare fyra fastighetsaktier. Catena får köprekommendation med riktkursen 460 kronor. Även Stendörren får köp, med en riktkurs på 190 kronor. Sagax och NP3 stämplas i stället med behåll.

Nordea Markets höjer riktkursen för SKF till 286 kronor från 245 kronor och upprepar köprekommendation.

Börsveckan förespråkar köp för Ferroamp och BE Group medan avvakta blir rekommendationen för Doro, Studsvik och Raysearch. Vidare råder Börsveckan till att teckna Idun Industrier, LMK och ACQ.

Det förvärvsdrivna konglomeratet Idun Industriers värdering framstår anspråkslös. Teckningskursen 86 kronor är en "no brainer" och det bör bli huggsexa om aktierna, enligt Dagens industri, som rekommenderar att teckna aktier inför börsnoteringen.