-0,09% Idag

2019-06-03 10:50:21

FASTIGHETER: KICKS VD VILL SE LÄGRE HYROR OM KUNDFLÖDE MINSKAR

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kosmetik- och hårvårdskedjan Kicks uppmanar fastighetsägarna att anpassa sina hyresnivåer till ett nytt och förändrat handelslandskap.

"Det är ett utbrett och ohållbart problem att fastighetsägare inte anpassar hyresnivån efter rådande marknadsutveckling. Vi ser överlag en fortsatt hög och i många fall ökande konverteringsgrad i våra butiker, men när kundströmmarna minskar måste hyresnivåerna justeras därefter", säger Freddy Sobin, vd på Kicks i ett pressmeddelande.

Bakgrunden till pressmeddelandet är att Kicks, som har 250 butiker i Sverige, Norge och Finland, efter sommaren kommer att stänga sin butik i gallerian Mood i Stockholm. Kicks skriver att den aktuella butiken under en längre tid visat ett negativt resultat, bland annat på grund färre besökare och en enligt bolaget omotiverad hög hyra.

"Det vi betalar för är ett läge och en kundström. Men värdet eroderas i grunden när kunderna blir färre. Vi kan inte acceptera att hyrorna höjs medan kundströmmarna minskar", sade Freddy Sobin till Svenska Dagbladet Näringsliv i lördagens tidning.

Kicks kommer nu se över hela sitt butiksbestånd och stänga butiker vars hyra inte kan motiveras utifrån ett vikande kundunderlag.

"Vi måste tillsammans med fastighetsägare ta ett gemensamt ansvar att hitta både hållbara hyresmodeller och hyresnivåer som är bättre anpassade efter dagens förutsättningar och det förändrade handelslandskap vi verkar inom, det bör även ligga i fastighetsägarnas intresse", citerat Kicks vd i pressmeddelandet.

Bland Stockholmsnoterade fastighetsbolag har Atrium Ljungberg en relativt stor andel detaljhandel i sitt fastighetsbestånd, bland annat i form av de fyra handelsplatserna Sickla samt Farsta Centrum i södra Stockholm samt Mobilia (Malmö) och Gränbystaden (Uppsala).