+0,50% Idag

2019-10-08 10:23:00

BÖRSEN: ERICSSON OCH ASSA ÅT SKILDA HÅLL, OMXS30 -0,4%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde tisdagens handel med en mindre nedgång. Konjunktursignaler och handelssamtalen mellan USA och Kina är det som ligger i investerarnas fokus.

USA har beslutat att svartlista åtta kinesiska övervakningsföretag, däribland Hikvision. Kinas utrikesdepartement uppmanar USA att dra tillbaka svartlistningen och manar samtidigt USA att göra sig redo för motåtgärder.

Den svenska kronan, som närmat sig historiskt svaga nivåer under veckan, stärktes något inför kommande dagars inflationsstatistik.

Vid omkring kvart över tio var Stockholmsbörsens OMXS30-index ned 0,4 procent till 1.612. Aktier för 2,5 miljarder kronor hade då omsatts på Stockholmsbörsen. De ledande Europabörserna visade en likartad utveckling, där Parisbörsen var ned 0,3 procent och indexen i Frankfurt sågs ned 0,5 procent.

USA överväger olika alternativ för att ge finansiellt stöd till Ericsson och Nokia i de europeiska bolagens kamp mot kinesiska Huawei, som i amerikanska ögon börjar bli för dominant i 5G-utvecklingen, skriver Financial Times.

Ericsson och Nokia får även stöd av en köprekommendationer från DNB Markets som tar upp bevakningen av de båda bolagen. Ericsson-aktien var en vinnare i den tidiga handeln och avancerade 2,4 procent. Nokia stärktes med över 1 procent.

Boliden visade en stark utveckling med en uppgång på 1,1 procent. Sämre utveckling visade Essity och Swedbank med nedgångar på 1,2 respektive 1,4 procent. Även Assa Abloy sänktes med 1,7 procent.

I väntan på de svenska rapporterna presenterade den finländska förpackningstillverkaren Metsä Board uppgifter om ett något högre rörelseresultat för det tredje kvartalet än bolagets egna prognoser. Det jämförbara rörelseresultatet väntas bli 42 miljoner euro jämfört med 41 miljoner euro i det andra kvartalet. I samband med halvårsrapporten flaggade bolaget för att det jämförbara rörelseresultatet skulle bli svagare i det tredje kvartalet jämfört med det andra kvartalet.

Metsä Board steg med drygt 5 procent medan sektorkollegan Stora Enso var upp 1,5 procent.

Invisio har ingått ett tvåårigt ramavtal med Polisen till ett bedömt värde om mellan 50-75 miljoner kronor. Avtalet har en möjlighet till förlängning med ytterligare två år. Aktien steg 1,7 procent.

Kinnevik har fått en höjd rekommendation till neutral från underperform av Bank of America Merrill Lynch. Aktien trycktes upp 1,5 procent.

Pareto har höjt sin rekommendation för Kindred till köp från tidigare behåll. Aktien sågs upp knappt 1 procent.

Atrium Ljungberg noterade en nedgång på drygt 1 procent. ABG Sundal Collier har sänkt sin rekommendation för fastighetsbolagets aktie till sälj från tidigare behåll.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index tisdag den 8 oktober

Källa: Infront