+1,31% Idag

2019-07-09 08:36:21

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA NÅGOT NED, AVVAKTANDE INFÖR FED-TAL

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen väntas inleda tisdagens handel svagt nedåt, efter att storbolagsindexet OMXS30 trotsat de ledande globala börserna på måndagen och noterat en mindre uppgång.

Asienbörserna försvagades på tisdagsmorgonen efter en liknande utveckling i New York föregående dag. Investerare var avvaktande inför Fed-chefen Jerome Powells halvårsvisa tal inför kongressen senare i veckan, där han väntas ge ledtrådar om centralbankens hållning.

Vid 8.20-tiden var terminerna för tyska DAX och franska CAC40 ned 0,7 respektive 0,3 procent. Förhandeln hos IG indikerade samtidigt en nedgång med 0,4 procent för Stockholms OMXS30-index.

För Danske Bank fortsatte problemen. Banken justerar ned nettovinstprognosen för helåret 2019 till 13-15 miljarder danska kronor från tidigare 14-16 miljarder kronor.

På den globala handelsfronten har USA:s handelsdepartement aviserat nya tullar på import av vissa stålprodukter från Mexiko och Kina med hänvisning till statliga subsidier i dessa länder.

Bland bolagsnyheter har Skanska fått en order om att bygga en strandpromenad i New York värd cirka 887 miljoner svenska kronor. Byggbolaget har också fått en order om att bygga ett nytt center för Seattle University med ett ordervärde på cirka 780 miljoner kronor.

ABB har tecknat avtal om att sälja sin Solar inverter-verksamhet till italienska Fimer. Verksamheten, som ingår i affärsområdet Electrification, hade intäkter på cirka 290 miljoner dollar 2018.

På rapportfronten har ett antal bolag kommit med kvartalsrapporter, bland annat fastighetsbolaget Atrium Ljungberg som redovisade ett något sämre förvaltningsresultat än väntat. Förvaltningsresultatet landade på 321 miljoner kronor för det andra kvartalet, i relation till enligt Infront Data förväntade 329 miljoner kronor.

Fastighetsbolaget Platzers hyresintäkter steg med 9 procent till 276 miljoner kronor i det andra kvartalet. Förvaltningsresultatet landade på 149 miljoner kronor, en ökning på 16 procent.

Investmentbolaget Öresunds substansvärde uppgick den 30 juni till 127 kronor per aktie, vilket är en ökning med 1,7 procent justerat för lämnad utdelning sedan utgången av 2018.

Bland rekommendationer:

* Credit Suisse har sänkt riktkursen för massa- och pappersbolaget Stora Enso till 9:70 euro, motsvarande cirka 102:90 kronor, från tidigare 11:00 euro. Rekommendationen underperform upprepas.

* Credit Suisse har sänkt riktkursen för Holmen till 170 kronor från 182 kronor. Rekommendationen underperform upprepas.

* Pareto Securities har höjt riktkursen för Catena till 325 kronor från 265 kronor. Rekommendationen köp upprepas.