-0,06% Idag
-15,87% Sedan årsskifte

2019-12-23 08:44:32

BÖRSEN: CONSILIUM VÄNTAS BLI DAGENS UTROPSTECKEN

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Börstrenden i Europa är trevande inför Stockholmsbörsens öppning på måndagen. Utöver ett par bolagsnyheter som väntas få genomslag i enskilda aktier kan en lugnare börsdag väntas denna klämdag, dagen före julafton. En uppgång på drygt 27 procent hittills i år dämpar också stressen att jaga avkastning inför årsskiftet.

I fredags vände OMXS30-index upp och stängde 0,7 procent högre. USA-handel rörde sig därefter sidledes med dragning nedåt även om Dow Jones stängde 0,3 procent högre jämfört med dagen innan, återigen drivet av signaler om att handelskonflikten mellan USA och Kina utvecklas åt rätt håll.

I Europa har terminerna på de större marknaderna visat måttliga nedgångar under morgonen.

Bland enskilda bolagsnyheter har small-cap bolaget Consilium stuckit ut. Bolaget säljer sitt affärsområde Marine & Safety till Nordic Capital och det anmärkningsvärda är priset, 3 miljarder kronor på skuldfri basis, att jämföra med bolagets börsvärde på knappt en halv miljard kronor.

Pengarna som frigörs kommer att användas till att lösa skulder och återbetala en obligation, men det blir också en extrautdelning som meddelas och preciseras i ett senare skede. Synliggörandet av värden lär göra aktien till dagens vinnare på börsen. En uppgång med tresiffrigt procenttal är i sikte.

Tele2-ägda Comhem är överens med TV4, kontrollerat av konkurrenten Telia, om ett vad parterna betecknar som ett "grundavtal". Samtidigt sägs att förhandlingarna ska fortsätta. Kontentan på kort sikt är dock att Comhems kunder kommer att kunna se TV4-kanaler under julhelgen.

Årsslutet närmar sig och med det sedvanliga affärer som ska hinnas med före nyåret. Inom fastighetssektorn har SBB meddelat att de säljer sammantaget 46 fastigheter för 1 miljard kronor, vilket överstiger bokförda värde med 10 procent.

Rekommendationer som cirkulerat har varit relativt sparsmakade, men bland de som synts har Danske Bank justerat upp riktkursen för SSAB från 36 till 40 kronor.