+0,59% Idag

2019-08-09 17:43:12

BÖRSEN: BRED NEDGÅNG TYNGT AV RÅVAROR, OMXS30 -1,2%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen avslutade veckan med en bred nedgång då investerare globalt blivit något mer riskaverta. USA-räntorna vände återigen ned efter att ha stigit på torsdagen. Råvarubolag tyngde medan mer defensiva bolag höll emot nedgången.

Stockholmsbörsens OMXS30-index stängde ned 1,2 procent till nivån 1.531. Aktier för drygt 10,7 miljarder kronor omsattes på börsen under fredagen. Det var rött även i övriga Europa, Frankfurts DAX-index tappade 1,4 procent medan CAC40 i Paris sjönk 1,3 procent.

Stålbolaget SSAB föll 3,5 procent och utvecklades därmed sämst bland storbolagen. De större europeiska sektorkollegorna, som Arcelor Mittal och Thyssen Krupp, backade runt 7 procent.

Gruvbolaget Boliden placerade sig också bland förlorarna efter en nedgång på 2,3 procent. Verkstadsbolag såsom Sandvik, Alfa Laval och Autoliv gick också tungt.

I motsatt ände av index noterades mer defensiva bolag. Läkemedelsbolaget Astra Zeneca intog topposition och steg 0,6 procent. Teleoperatören Tele2 gick bättre än index som helhet och steg 0,3 procent. Även H&M noterade stigande siffror.

Inom gruvsektorn utanför storbolagsindexet tappade Lucara Diamond över 7 procent. Gruvbolagets rapport visade lägre intäkter än flera analytiker räknat med, men enligt bolaget ska produktionen vid Karowegruvan dock ha varit stabil under kvartalet och Lucara höjde även produktionsprognosen för helåret.

Bättre gick de för gruvbolaget Endomines, som vände upp nära 9 procent efter att varit ned som mest 10 procent på fredagsmorgonen. Handeln återupptogs på fredagen efter ett handelsstopp på torsdagen i spåren av att bolaget inte längre räknar med att nå sin egen prognos om en produktion 5.000-8.000 uns guld under 2019.

Läkemedelsinvesteraren Medcap hade enligt bolagets vd haft "det bästa första halvåret i koncernens historia". Resultatet efter skatt från kvarvarande verksamheter ökade till 13,8 miljoner kronor under det andra kvartalet, från 4,8 miljoner kronor samma kvartal året innan. Aktien steg 6,6 procent.

Prospekteringsbolaget Filo Mining stärktes 4,6 procent efter bolaget meddelat om ett omfattande borrprogram vid koppar- och guldfyndigheten Filo del Sol i Sydamerika med planerad start i november.

Uppåt var det även för gamingbolaget Paradox som handlades 0,7 procent högre till 151:90 kronor. Jefferies har tagit upp aktien till bevakning med en köprekommendation och riktkursen 177 kronor.

NGM-listade spelutvecklaren Three Gates rusade 183 procent efter nyheten om ett "strategiskt partneravtal" med Superscale. I motsatt riktning gick First North-bolaget Flexqube som sattes ned 2,6 procent efter en kvartalsrapport som visade svagare resultat än för samma kvartal året före.

Oljepriset steg på fredagen i spåren av en ökad förhoppning om produktionsminskningar då oron för den ekonomiska tillväxten tagit fäste.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 9 augusti

imageKälla: Infront