-0,35% Idag

2019-09-16 18:00:08

BÖRSEN: OLJEBOLAG RUSADE NÄR INDEX VÄNDE NED, OMXS30 -0,6%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen vände ned på måndagen och satte punkt för åtta raka handelsdagar av positiv utveckling. Oljebolag noterades kraftigt upp efter helgens händelser i Saudiarabien, samtidigt som försäljningsredovisande H&M inte lyckades blidka marknaden med det senaste kvartalets försäljning.

Vid stängning var storbolagsindexet OMXS30 ned 0,6 procent till nivån 1.655. Aktier för 15,7 miljarder kronor hade då bytt ägare på börsen i sin helhet. Utvecklingen i Europa var likvärdig, med breda snittindexet Euro Stoxx 600 ned 0,4 procent.

Utvecklingen följde helgens stora nyhet om raketattacker som lamslagit hälften av Saudi Aramcos verksamhet. Det motsvarar omkring 5 procent av den globala oljetillgången till dess att anläggningarna kan återuppta verksamhet igen. Enligt medieuppgifter från flera håll kan det dröja månader.

Oljekontrakten för både Brent och WTI var vid svensk stängning upp 12 procent, till gagn för aktier i sektorn. I Stockholm rusade Tethys Oil 12,6 procent, Lundin Petroleum 8,9 procent och Enquest 8,3 procent. Enquest fick även stöd av ett vd-kopplat insynsköp.

H&M presenterade försäljningssiffror för det tredje kvartalet under morgonen och prickade förväntningarna med 8 procents tillväxt. Det räckte dock inte för marknaden, som handlade ned aktien med 2,8 procent till botten av storbolagsindexet. Analytiker hänvisade rörelsen till allt från lätta jämförelsesiffror till att stora delar av återhämtningen redan är diskonterade i aktiekursen.

Både botten och toppen i OMXS30 var sektormässigt oregelbundna. Securitas skuggade H&M i nedre änden, 1,8 procent ned. En kvartett bestående av Investor, Swedish Match, SCA och SKF backade 1,3 procent vardera.

I toppen fanns telekombolagen, Tele2 längst upp med en ökning på 1,7 procent och Telia 0,4 procent upp. Däremellan fanns Hexagon 0,9 procent upp. Även Alfa Laval, Autoliv, Boliden och ABB stängde i positivt territorium.

Aktier i den drivmedelsberoende flygindustrin drabbades globalt av oljeprischocken. SAS backade 2,3 procent i. Norwegian stod ut i sektorn, efter att ha beviljats ändrade villkor från sina obligationsinnehavare. Aktien steg 2,3 procent på Oslobörsen.

Billerud Korsnäs föll ned 6,7 procent. Under morgonen kommunicerades en negativ effekt på rörelseresultatet i det tredje kvartalet på 300 miljoner kronor, upp från 150 miljoner i tidigare bedömning. En lägre produktionstakt för en nya kartongmaskin ligger bakom den nya bedömningen. Samtidigt aviserades besparingsprogram om 600 miljoner kronor, med "bestående effekt" från 2021.

Rottneros aktie steg 7,4 procent. Bolaget har föreslagit undantag om godkännande för ett undantag från utdelningsrestriktioner från sina obligationsinnehavare i syfte att tillåta en potentiell extra utdelning om 70 öre per aktie.

Efter stängning kom nyheten att Kinnevik ska sälja 13,1 miljoner aktier, motsvarande 5,2 procent, i Zalando. Kinneviks ägarskap i Zalando inför affären uppgick till 32 procent. Den tyska e-handlaren är investmentbolagets största enskilda innehav. Kinnevik-aktien stängde måndagens handel 1,1 procent ned.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index måndag 16 september

Källa: Infront