+0,46% Idag

2019-04-11 08:32:26

BÖRSEN: TERMINER PEKAR MOT LUGN, LINDAB MED OMVÄND VINSTVARNING

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda torsdagen med en begränsad indexrörelse. Inför rapportperioden har bolagsnyhetsflödet varit tunt, exklusive en omvänd vinstvarning från Lindab. Däremot har en rad rekommendationsändringar skönjts i analysflödet.

Terminerna för de ledande europeiska handelsplatserna var från 0,1 procent ned till 0,2 procent upp, strax efter klockan 8. IG:s förhandel pekade samtidigt mot en öppning 0,2 procent ned för OMXS30.

USA-börserna stängde med en positiv ton på onsdagen medan de kinesiska börserna backat under torsdagen tyngt av förväntningar om att myndigheterna planerar att strama åt möjligheterna att låna för att spekulera i aktiemarknaden.

Bolagsnyheter:

* Byggkomponentbolaget Lindab släppte på onsdagskvällen, inför rapporten den 8 maj, preliminära siffror över omsättning och rörelseresultat. Omsättningen om 2,3 miljarder kronor var 8 procent högre än under fjolårets första kvartal. Enligt de preliminära siffrorna så mer än dubblades rörelseresultatet till 185 miljoner kronor (71) exklusive IFRS 16.

* Dansk-svenska Karnov, verksamt inom juridiska informationstjänster, gör på torsdagen sin första dag på Stockholmsbörsen efter ett övertecknat introduktionserbjudande. Priset i teckningserbjudandet var 43 kronor per aktie, motsvarande ett börsvärde på 4,2 miljarder kronor.

* Japanska Fast Retailing, bolaget bakom H&M-utmanaren Uniqlo, har justerat ned prognosen för helårsrörelseresultatet till den nivå som marknaden förväntat sig.

* SEB, som är näst största bank i Baltikum efter Swedbank, har inte sett några tecken på att banken skulle ha utnyttjats för systematisk penningtvätt, säger vd:n Johan Torgeby till Dagens Industri.

Analyser:

* I gruvsektorn har Goldman Sachs sänkt Boliden till sälj från neutral men höjt Lundin Mining till köp från neutral.

* Inom verkstad har Danske Bank sänkt SKF till sälj från behåll med ny riktkurs om 155 kronor (173). I sektorn har Danske bytt fot angående Trelleborg och sänkt aktien till sälj från köp med ny riktkurs om 145 kronor (200).

* I fastighetssektorn har Kepler Cheuvreux sänkt både Nyfosa och Diös till behåll från köp.

* Nordea har sänkt Inwido till behåll från köp.

* Affärsvärlden rekommenderar köp av SSAB och Fjordkraft i sitt senaste nummer samt vänta för Ework och Midsona.

Makro:

* Protokollet från Federal Reserves senaste räntemöte publicerades på onsdagskvällen och indikerade att ledamöterna ser få skäl att återuppta sina räntehöjningar, givet riskerna mot de ekonomiska utsikterna och tecken på att inflationstrycket fortsatt är svagt.

* SCB publicerar under förmiddagen mars månads KPI-utfall samt hushållens konsumtion. KPIF-inflationen väntas, enligt Infront Datas prognossammanställning, ha sjunkit till 1,8% från 1,9% i februari, mot en Riksbanksprognos på 2,3%.