+0,83% Idag

2019-01-25 08:51:14

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA UPP MED ERICSSON OCH TELIA I FOKUS

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas öppna upp på fredagen efter börsuppgångar i omvärlden. Ericsson kom på morgonen med överlag starkare siffror än väntat medan Telias svenska verksamhet hackar.

Storbolagsindexet OMXS30 väntas enligt IG Markets förhandel öppna upp 0,6 procent. De ledande börsterminerna i Europa och USA är upp ungefär i det häradet i kölvattnet av asiatiska börsuppgångar på cirka 1 procent.

Någon lösning i handelssamtalen eller kring den amerikanska nedstängningen av statsapparaten finns ännu inte i sikte, men det förefaller inte oroa marknaderna i alltför stor utsträckning.

Telekombolaget Ericssons justerade rörelseresultat blev 2,6 miljarder kronor för det fjärde kvartalet, vilket var högre än ett analytikersnitt från Infront Data på 1,9 miljarder kronor. Försäljningen på 63,8 miljarder kronor låg 5 procent över snittestimatet. Ericsson räknar med omstruktureringskostnader på 3-5 miljarder kronor i år, efter cirka 8 miljarder i fjol. Under torsdagen steg Ericsson-aktien 2,7 procent.

Teleoperatören Telias ebitda-resultat före engångsposter blev 6,74 miljarder kronor för det fjärde kvartalet, vilket var 6 procent lägre än analytikersnittet. Siffrorna för Telias svenska verksamhet var överlag sämre än motsvarande period 2017 och klart lägre än de snittestimat Infront Data samlat in från analytiker.

Telias prognos för det operativa kassaflödet för 2019 slog dock förväntningarna hos analytikerna.

"Det är det vi pratar om med investerare nu och de är positivt överraskade över det. Vi har alltid levererat på våra kassaflödesprognoser och vi ger ytterligare trygghet på det", sade Telias vd Johan Dennelind till Nyhetsbyrån Direkt. Den föreslagna utdelningen är något över analytikerprognoserna.

Byggmax redovisar ökad kvartalsomsättning, minskad förlust och något stärkt bruttomarginal. Bolaget slopar dock utdelningen. Försäljningen för Byggmax-segmentet steg, men Skånska Byggvarors försäljning sjönk, drivet av valet att minska olönsam försäljning.

Hotellbolaget Radisson Hospitality har presenterat preliminära utfall för det fjärde kvartalet som var i linje med bolagets tidigare guidning samt lämnat nya prognoser för 2019. Den nya redovisningsstandarden om leasingavtal väntas tynga resultatet med 15-20 miljoner euro, uppger bolaget.

Från rekommendationsfronten har det rapporterats att Castellum får sänkt rekommendation av Goldman Sachs till sälj. Riktkursen sänks från 159 till 147 kronor. Aktien stängde på 167:65 kronor på torsdagen.

Skogsbolaget SCA har fått höjd rekommendation från SEB Equities till behåll. Riktkursen är kvar på 75 kronor, vilket är något under torsdagens stängningskurs på 77 kronor.

Solenergibolaget Soltech Energys samägda bolag ASRE i Kina är nu uppe i totalt 63 anslutna solenergianläggningar, motsvarande 68 megawatt. De anslutna anläggningarna beräknas på rullande tolv månaders basis generera cirka 84,5 miljoner kronor i intäkt med "god lönsamhet".