-0,80% Idag
-2,33% Sedan årsskifte

2018-11-08 17:46:09

EUROPABÖRSER: OREGELBUNDET, ASTRA RAPPORTSTEG, STOXX 600 +0,2%

STOCKHOLM (Direkt) Europabörserna utvecklades i olika riktningar under torsdagen. Samlingsindexet Stoxx 600 steg 0,2 procent.

Londonbörsens FTSE 100-index var upp 0,3 procent.

Bland vinnarna återfanns Astra Zeneca som ökade 4,0 procent efter att ha kommit med en rapport som föll investerarna i smaken. Bolaget stod för högre intäkter och bättre resultat än väntat, enligt Infront Datas sammanställning.

Även lyxklädestillverkaren Burberry hittade köpare efter sin rapport och aktien steg 2,7 procent. Intäkterna för räkenskapsårets första sex månader var 1,22 miljarder pund, 2 procent lägre än samma period året före. För jämförbara enheter steg dock försäljningen med 3 procent. Resultatet före skatt ökade till 174 miljoner pund, upp från 128 miljoner.

CAC 40-indexet i Paris tappade 0,1 procent.

Société Générale gick mot strömmen genom att addera 2,3 procent. Bankens nettoresultat för det gångna kvartalet var 1,2 miljarder euro, mot Bloomberg News konsensusprognos på 1,0 miljarder.

Frankfurtbörsens DAX-index noterades 0,5 procent lägre. Fordonsaktier tillhörde förlorarna under torsdagen.