0,00% Idag

2021-04-01 12:05:42

FINANS: ÅTAL VÄCKT MOT NORDEA-CHEF I INSIDERHÄRVA (NY)

(Lägger till: inblandade aktier, från fjärde stycket)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Åklagare vid Ekobrottsmyndigheten har på torsdagen väckt åtal mot totalt sex personer, inklusive den chef på Nordea som häktades i mitten av februari, i en härva där misstankarna gäller grova insiderbrott.

De misstänkta brotten har enligt åtalet skett vid sex tillfällen under perioden 2016–2020 i fyra olika aktier.

"Enligt åtalet har den bankanställde haft insiderinformation som han har delat med sig av till en kamrat vid samtliga sex brottstillfällen. Kamraten har handlat på information som den övriga marknaden inte har haft vetskap om vid tillfället för handeln", skriver Ekobrottmyndigheten i ett pressmeddelande.

Enligt stämningsansökan som Ekobrottsmyndigheten lämnat till Tingsrätten i Stockholm på torsdagen rör åtalet handel med aktier i Ahlstrom-Munksjö, Gunnebo, Cloetta och Consilium.

Den 24 september 2020 lade ett konsortium med namnet Spa Holdings ett bud på Ahlstrom-Munksjö och enligt stämningsansökan har Nordea-chefen rått eller uppmanat andra att köpa aktier i bolaget fram till den 16 september 2020 trots att han hade information om det kommande uppköpsbud. Han ska även ha uppmanat de medåtalade att köpa aktier inför att Ahlstrom-Munksjö förvärvade det amerikanska bolaget Expera 2018.

Den 28 september lade Altor och Stena Adactum ett bud på Gunnebo. Här ska mannen ha tipsat om köp fram till och med den 25 september.

I Consilium har Nordea-chefen rekommenderat köp inför bolagets avyttring av affärsområdet Marine & Safety till Nordic Capital, och i Cloetta handlar det om transaktioner som mannen dels gjort för egen räkning, dels rekommenderat andra att göra, inför godisbolagets köp av Candyking 2016.

I mitten av februari rapporterade Dagens Juridik om härvan och skrev då att en av de inblandade var chef på Nordea.

"Han och hans kamrat är de huvudmisstänkta i ärendet. Brottsligheten kan anses som allvarlig då den har skett systematiskt över flera års tid och med tanke på den bankanställdes särskilda ställning. Han har varit uppsatt i insiderförteckningar vid samtliga åtalade affärer, vilket innebär att han varit i högsta grad inblandad i transaktionerna" säger förundersökningsledare och kammaråklagare Pontus Hamilton i torsdagens pressmeddelande.