-0,47% Idag
-16,22% Sedan årsskifte

2019-12-23 09:31:05

BÖRSEN: CONSILIUM UPP 200% PÅ ANNARS TREVANDE BÖRS

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen inledde med mindre indexrörelser på måndagen som är klämdag men ändå full börsdag innan julledigheten tar vid.

Vid 9.30 visade OMXS30-index en nedgång på 0,1 procent till 1.793.

Dagens mest remarkabla kursrörelse bjöd Consilium på, upp cirka 200 procent till 120 kronor, efter att bolaget meddelat avyttring av affärsområdet Marine & Safety till Nordic Capital och det anmärkningsvärda är priset, 3 miljarder kronor på skuldfri basis, att jämföra med bolagets börsvärde i fredags på knappt en halv miljard kronor. Pengarna som frigörs kommer att användas till att lösa skulder och återbetala en obligation, men det blir också en extrautdelning som meddelas och preciseras i ett senare skede.

I ägarlistan finns, utöver dominerande ägarfamiljen Rosenblad, privatpersonerna Hans Bergengren och Magnus Vahlquist bland de största ägarna. Institutionella ägare har endast mindre poster.

Tele2 visade initial uppgång som dock snabbt kom av sig, upp 0,3 procent en knapp halvtimme in på börsdagen. Bolagets kabeloperatör Comhem är överens med TV4, kontrollerat av konkurrenten Telia, om ett vad parterna betecknar som ett "grundavtal". Samtidigt sägs att förhandlingarna ska fortsätta. Kontentan på kort sikt är dock att Comhems kunder kommer att kunna se TV4-kanaler under julhelgen.

Oncopeptides, som varit en stor favorit bland analytiker, får kritiska kommentarer i en DI-kommentar signerad Richard Bråse och pressas, ned -3,3 procent.

Fastighetsbolaget SBB får inga pluspoäng för sin avyttring av 46 fastigheter för drygt 1 miljard kronor, aktien backar 2 procent.