+0,80% Idag

2018-03-29 13:38:03

BÖRSEN: INDUSTRILEDD STYRKA, EVOLUTION KORSFÄST, OMXS30 +1,5%

STOCKHOLM (Direkt) Uppgången på Stockholmsbörsen utökades successivt under skärtorsdagens avkortade handel. Temat i övriga Europa var också stigande börser, men det svenska storbolagsindexet utmärkte sig med sitt rejäla lyft där industribolagen höll i taktpinnen.

Ordentliga ras sågs däremot i livekasinobolaget Evolution Gaming och i medicinteknikbolaget Integrum.

Vid Stockholmsbörsens stängning klockan 13.00 hade OMXS30 gått upp drygt 1,5 procent till nivån 1.535. Aktier för drygt 9,1 miljarder kronor hade då omsatts.

Bland Europabörserna noterades mer dämpade uppgångar än i Stockholm. Frankfurts DAX index var upp 0,8 procent, Londonbörsen steg 0,4 procent och Paris stärktes 0,6 procent.

Industrisektorn låg bakom den relativt starka uppgången storbolagsindexet. SSAB och Atlas Copco A handlades upp med 3,6 procent respektive 3,3 procent medan Sandvik och Volvo visade kurslyft på över 2 procent.

I andra änden av OMXS30-indexet återfanns Ericsson som handlas utan rätt till utdelning från torsdagen. Aktien var ned 1,9 procent eller 1:04 kronor, marginellt mer än utdelningen på 1:00 krona. Även för Stora Enso avskiljs utdelning, om 0:41 euro, men aktien backade endast 1:60 kronor.

Evolution Gaming-aktien föll kraftigt under livlig handel efter rekommendationssänkningar från analyshus, och var klart mest omsatta aktie. Carnegie sänker sin rekommendation till behåll från köp och drar ned riktkursen till 575 från 620 kronor. Vidare har ABG Sundal Collier inlett bevakning av Evolution Gaming med rekommendationen sälj och riktkursen 440 kronor. Livekasinoaktien var ned 16 procent till 457:40 kronor.

Raset i Integrum om drygt 20 procent kom efter att Nyhetsbyrån Direkt avslöjat att operationerna vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset med medicinteknikbolagets skelettförankrade protes stoppades redan i oktober. Bolaget informerade inte aktiemarknaden förrän i februari.

Integrums grundare och storägare Rickard Brånemark informerades om kvalitetskomplikationer och operationsstopp den 24 oktober och sålde drygt tre veckor senare aktier för över 17 miljoner kronor, trots att bolaget då inte externt hade kommunicerat informationen som förefaller ha varit kurspåverkande.

IAR Systems backade 0,2 procent till 230. Bolaget har gjort en riktad nyemission till kursen 220 kronor per aktie, 4,1 procent lägre än onsdagens stängningskurs.

Ortivus handlades däremot upp drygt 10 procent, efter ett positivt nyhetsflöde. Bolaget har fått en brittisk order från South Western värd 140.000 pund samt tecknat ett ramavtal med brittiska West Midland.

En annan vinnare i medicintekniksektorn var Bactiguard, vars aktie rusade 19 procent på nyheten om en order från Kina värd cirka 3 miljoner kronor.

Affärsvärldens köprekommendationer för SSAB, Moberg Pharma och Brinova fick genomslag i marknaden. Alla tre aktierna var klart upp och SSAB var största vinnare bland storbolagen. Brinova steg i sin tur med 4 procent och Moberg Pharma slutade upp 8,9 procent.

Diagram: Kursgraf för OMXS30 2018-03-29

Källa: Infront