+1,31% Idag

2019-06-27 17:44:51

BÖRSEN: H&M I TOPP PÅ STARK BÖRS, OMXS30 +0,8%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen handlades uppåt på torsdagen i spåren av att USA och Kina preliminärt är överens om en vapenvila i sin handelsdispyt inför mötet mellan Donald Trump och Xi Jinping vid G20-mötet i helgen. Wall Street Journal rapporterade samtidigt att Xi Jinping kommer att presentera sina villkor för att avsluta handelskonflikten för Trump, och ett krav är att USA slopar sitt förbud mot försäljning av amerikansk teknologi till Huawei.

Vid stängning var svenska storbolagsindexet OMXS30 upp 0,8 procent till nivån 1.617. Aktier för 15,5 miljarder kronor hade då bytt ägare via Stockholmsbörsen.

H&M:s delårsrapport på torsdagsmorgonen visade ett kvartalsresultat som var helt i linje med förväntningarna men där bolaget också skrev om en "mycket god" start på försäljningen av sommarkollektionen och att nettoomsättningen under juni bedöms öka med 12 procent. Aktien avancerade 13,7 procent och tog med det en solklar topposition inom storbolagsindexet OMXS30.

Bland storbolagen återfanns de cykliska bolagen Boliden och Hexagon i toppskiktet. Aktierna lyfte 1,1 och 1,8 procent. Angående Hexagon har vd:n Ola Rollén frikänts även i högre norsk instans angående anklagelser om insiderhandel i det norska biometribolaget Next Biometrics.

Inom bottenskiktet märktes en rad defensiva bolag. Sämst gick det för Swedish Match som försvagades 2,2 procent. Även Getinge och teleoperatörerna sällade sig till förlorarna.

Betssons dotterbolag NGG Nordic, som driver varumärket Nordicbet i Sverige, har fått en varning och tilldömts en sanktionsavgift om 19 miljoner kronor av Spelinspektionen. Beslutet kommer att överklagas. Aktien tappade 1,2 procent.

Bussbolaget Nobina släppte sin rapport för månaderna mars till och med maj. Nettoomsättningen steg med 16,9 procent och rörelseresultatet uppgick till 152 miljoner kronor (114). Aktien lyfte 9,2 procent.

Carnegie har sänkt sin rekommendation för ett antal fastighetsbolag. Fast Partner fick en säljrekommendation medan Fabege och Wihlborg nedgraderades till behåll från en tidigare köprekommendation.

Fabege och Fast Partner föll 3,9 respektive 6,3 procent och Wihlborgs tappade 3,3 procent.

Serneke har tecknat ett avtal med Lejonfastigheter om att bygga en ny simhall i Linköping med ett ordervärde som uppgår till cirka 820 miljoner kronor. Aktien steg 1,5 procent.

Återvinningsbolaget Recyctec meddelade att kraftiga störningar och förseningar i inleveranser av avfallsråvara föreligger. Aktien föll 6,8 procent.

Det First North-listade mobilspelsföretaget Nitro Games, har tecknat avtal med gamingbolaget Avalanche Studios som innebär att Nitro Games utvecklar ett mobilspel till plattformarna iOS och Android för Avalanche. Aktien belönades med en uppgång på 7,7 procent.

På rekommendationsfronten har Affärsvärlden i sin senaste utgåva satt rekommendationen köp på Björn Borg och aktien svarade med en uppgång om 5,2 procent.

Diagram: intradagutveckling OMXS30

Källa: Infront