-0,41% Idag

2019-07-10 17:40:07

BÖRSEN: STÄNGDE PÅ RÖTT TROTS DUVAKTIGT FED, OMXS30 -0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen stängde på minus på onsdagen, efter en snabb sväng på plus direkt efter Federal Reserve chefen Jerome Powells förskrivna tal publicerats, som uppfattats som duvaktigt av marknaden.

Vid stängning var det svenska storbolagsindexet OMXS30 ned 0,5 procent till nivån 1.622. Aktier för 13 miljarder kronor hade då bytt ägare via Stockholmsbörsen. Bland de europeiska börserna var tyska DAX ned 0,5 procent medan franska CAC40 klarade sig något bättre med ett tapp på 0,1 procent.

Bland storbolagen höll Tele2 i sin plats i botten av OMXS30-indexet hela dagen, och slutade med en nedgång på 2,2 procent till 132:30 kronor. Nordea Markets har återupptagit bevakningen av Tele2 med en säljrekommendation och en riktkurs på 116 kronor.

Hexagon höll Tele2 sällskap bland förlorarna och tappade 1,6 procent. Mätteknikbolaget har fått sänkta riktkurser av både Deutsche bank och Morgan Stanley, båda upprepade dock sina nuvarande rekommendationer. Hexagon vinstvarnade i fredags och har sedan dess straffats med en rad rekommendations- och riktkurssänkningar.

Verkstadsbolag tappade också mark. SKF, Alfa Laval, Sandvik och Atlas Copco var samtliga ned mellan 1,3-1,5 procent.

Skanska intog däremot en topposition efter en uppgång på 1 procent. Byggkoncernen aviserade på tisdagen om tre stora orders i USA och på onsdagen meddelade bolaget att rörelseresultatet för det andra kvartalet kommer att påverkas positivt med 408 miljoner kronor från rättsprocesser i Tjeckien och Norge.

Utanför storbolagsindexet steg Saab 3,4 procent efter nyheten om ett femårigt ramavtal med USA avseende vapensystemet Carl-Gustaf. Avtalet möjliggör order värda upp till 4,2 miljarder kronor. En första order på 771 miljoner kronor kom i samband med avtalet.

Bland rapporterande bolag var samhällsfastighetsbolaget SBB upp nästan 8 procent efter att kvartalsrapporten visat ökade hyresintäkter och ett förbättrat förvaltningsresultat.

Pricer, som utvecklar prisinformationssystem, klättrade över 11 procent efter att bolaget aviserade en omvänd vinstvarning. Rörelseresultatet och rörelsemarginalen i det andra kvartalet förbättrades jämfört med tidigare perioder till följd av omsättningstillväxt kombinerat med en hög bruttomarginal och positiva valutaeffekter.

"Enligt oss visar detta att Pricer har lyckats hitta en bra prissättningskraft för sina produkter, i och med att omsättningen fortsätter att stiga", skriver ABG Sundal Collier i en kommentar.

Medicinteknikbolaget Ortivus handelsstoppades efter en stark kursutveckling två dagar i rad. Vid lunchtid meddelade bolaget att det träffat muntligt avtal med en kund i Singapore värt drygt 25 miljoner kronor under en sexårsperiod. Handeln återupptogs tidig eftermiddag och aktien steg 15 procent.

Den Umeå-baserade spelutvecklaren Zordix rusade 24 procent efter nyheten att bolaget startar en ny division som förlägger spel och ett avtal med Nintendo Switch om att bli global förläggare.

Graf: Intradagsutveckling OMXS30

Bildkälla: Infront