+0,22% Idag

2017-04-11 08:41:15

BÖRSEN: SVAG ÖPPNING VÄNTAS MED GEOPOLITISKT FOKUS

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen ser ut att inleda tisdagen något ner i likhet med de större marknaderna ute i Europa. Gårdagens USA-handel avslutades visserligen marginellt på plus men i den efterföljande aktiviteten i Asien noterades lägre index.

"Det är en avvaktande inställning efter geopolitisk osäkerhet gällande utvecklingen kring Syrienfrågan och tänkbara spänningar runt Koreahalvön", skriver IG Markets.

Oljeterminerna har backat något nu på morgonen efter flera dagars uppgång och basmetallmarknaden visar på blandade rörelse med dragning ner.

Vid 8.35-tiden var terminerna för de större Europabörserna ned mellan 0,2 och 0,4 procent. IG:s förhandel indikerade att Stockholmsbörsen ska öppna 0,2 procent ner.

I nyhetsflödet:

* Lundin Petroleums utvärderingsborrning på Edvard Grieg Southwest påträffade en oljekolonn om 15 meter, vilken före borrningen uppskattades till 38 meter. Enligt bolaget bekräftar resultaten en preliminär ökning av resurserna om mellan 10 till 30 miljoner fat oljeekvivalenter för den här delen av Edvard Griegfältet.

"Toppreservoaren påträffades djupare än förväntat med en utmärkt reservoarkvalitet som var bättre än förväntat", uppger bolaget.

* Klädhandelns försäljning steg med 0,7 procent i mars, mätt i löpande priser, jämfört med samma månad föregående år. Skohandeln steg med 3,2 procent, enligt Stilindex.

Rekar:

* ABG Sundal Collier höjer sin rekommendation för Clas Ohlson till köp (behåll). Riktkursen höjs till 165 kronor (135). Stängning i går 140:75.

* UBS sänker sin rekommendation för ABB till sälj (neutral). Riktkursen sänks till cirka 189 kronor. Stängning i går 210.

* Barclays Capital sänker riktkursen för Lundin Petroleum till 210 kronor (225). Rekommendationen övervikt upprepas. Stängning i går 188:50.

* Barclays sänker även riktkursen för Africa Oil till 18 kronor (21). Rekommendationen övervikt upprepas. Stängning i går 15:66.

Urval av tisdagens makro:

- SCB: KPI mars kl 9.30

- Storbritannien: KPI, PPI mars kl 10.30