0,00% Idag
-20,78% Sedan årsskifte

2022-05-13 17:51:00

NORDEN: FORTUM OCH REMEDY STEG I HELSINGFORS, VINX 30 +1,6%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Nordenbörserna handlades kraftigt uppåt under veckans sista handelsdag på fredagen medan Köpenhamnbörsen höll stängt på grund av helgdag. Samlingsindexet Vinx 30 adderade 1,6 procent till 1.228.

I Oslo var OBX-indexet upp 2,3 procent till 1.110.

Norwegian tappade 2,5 procent efter att flygbolaget redovisade ett rörelseresultat på -849 miljoner norska kronor för det första kvartalet. Analytiker hade i genomsnitt räknat med -833 miljoner norska kronor. Norwegians vd Geir Karlsen konstaterade att det egna kapitalet tog en "smäll" i kvartalet, men det är inte planen framöver. Bolagets egna kapital uppgick vid utgången av perioden till 2.265 miljoner norska kronor, ned från 3.270 miljoner vid årsskiftet.

Sportvaruhuskedjan XXL var upp 7,1 procent på fredagen. XXL meddelade att bolagets vd Pål Wibe har beslutat för att lämna sin roll i XXL den 1 september i år. Bakgrunden till beslutet är oenighet om prioriteringar och vägen framåt för bolaget.

I Helsingfors stärktes OMXH25-indexet med 2 procent till 4.747.

Gamingbolaget Remedy Entertainment redovisade intäkter på 12,7 miljoner euro för det första kvartalet 2022, upp från 8,1 miljoner motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet uppgick till 2,8 miljoner euro jämfört med en förlust på 0,2 miljoner euro i fjol. Remedy upprepade sina utsikter om en förväntad intäktstillväxt och ett rörelseresultat understigande 2021 års nivå. Aktien steg 6 procent.

SEB Equities höjde sin rekommendation för kraftbolaget Fortum till köp från tidigare behåll. Riktkursen höjdes till 19 från 17 euro. Fortums aktie steg drygt 11 procent till 17 euro.