-0,38% Idag
-0,88% Sedan årsskifte

2018-10-11 15:12:44

NEW YORK: INFLATIONSIFFROR GAV STÖD TILL TERMINERNA

STOCKHOLM (Direkt) Onsdagens börsfrossa på Wall Street fortplantade sig till världens övriga börser på torsdagen men amerikanska inflationssiffror, som var lite lägre än väntat, gav stöd inför den amerikanska börsöppningen.

Vid 15-tiden stod terminen för Dow Jones industriindex på minus 0,3 procent. För det bredare S&P 500 och teknikorienterade Nasdaq noterades plus 0,1 procent i terminerna.

Konsumentpriserna i USA steg 0,1 procent i september, jämfört med månaden före, och med 2,3 procent från samma månad i fjol. Väntat var +0,2 respektive +2,4 procent, enligt Reuters snittprognos. Kärninflationen, det vill säga exklusive livsmedel och energi, var också lite under förhandstipsen.

Samtidig arbetsmarknadsstatistik visade att nyanmälda arbetslösa förra veckan steg något mer än väntat.

USA-räntorna, som fortsatt ned på torsdagen efter en brant nedgång på onsdagskvällen, backat ytterligare något efter eftermiddagen statistik. Dollarn, som tappat under dagen, påverkades inte direkt av statistiken.

USA:s finansminister Steven Mnuchin säger sig inte vara överraskad över att marknaden visar "en viss korrektion" efter en längre tids uppgång, men att ekonomin i botten är fortsatt stark.

President Donald Trump fortsätter att kritisera Federal Reserves räntehöjningar. I en intervju på torsdagen med Fox News sade han att Federal Reserve gör ett misstag och är för aggressiva, enligt Bloomberg News.

På onsdagen upplevde både S&P 500 och Dow Jones den största nedgången under en handelsdag sedan februari. På Dow Jones stängde samtliga bolag på minus. Nasdaq hade den största nedgången sedan 2016.

Asienbörserna följde efter med breda nedgångar med störst minus för teknikbolagen.

Bland ledande börser i Europa noterades minustal mellan 0,7 och 1,6 procent på torsdagseftermiddagen.

På råvarumarknaden har oljepriset fortsatt att tappa efter större nedgångar på onsdagen. Detta trots att orkanen Michael utgjort ett hinder och lett till minskat utbud från den Mexikanska gulfen. Morgonens pristapp i basmetallerna har lindrats något medan guldpriset klättrat.

Opec har sänkt sin prognos något för global efterfrågan på olja, framgick av organisationens färska månadsrapport. På torsdagseftermiddagen kommer amerikanska energidepartementets veckostatistik över oljelager klockan 17.00. Enligt de inofficiella lagersiffrorna på onsdagskvällen steg råoljelagren i USA i förra veckan.

Tekniksektorn ledde onsdagens börsfall i USA och inför torsdagens handelsstart syntes fortsatta minus, om än i klart lindrigare form av dagen före, i flera av de så kallade Faang-bolagen. Facebook och Apple var ned 0,5 procent i förhandeln, Amazon och Apple runt procenten.

Apotekskedjan Walgreens Boots Alliance sjönk nära 5 procent efter att eftermiddagens kvartalsrapport visat en försäljning under analytikerförväntningarna.

Krisdrabbade varuhuskedjan Sears fortsatte också ned. Enligt Wall Street Journal kommer hedgefondförvaltaren Edward Lampert, som även är vd och styrelseordförande i Sears, inte att rädda bolaget den här gången. Edward Lampert har vid flera tidigare tillfällen gett Sears kortfristiga lån.

Flygbolaget Delta gick mot strömmen med en uppgång på drygt 3 procent, efter kvartalsresultat som var bättre än förhandstipsen.

Blickarna kan åter riktas mot Tesla, vars vd Elon Musk avvisat mediauppgifter om att 21st Century Fox-vd:n James Murdoch är favoritkandidaten för att ersätta Elon Musk på ordförandeposten.

Noteringar strax efter klockan 15

Terminen för DJIA -0,26%