-1,85% Idag

2019-04-30 09:49:15

TESLA: DRASTISK PRISSÄNKNING FÖR SOLENERGI-PANELER - NYT (NY)

(Tillägg: från tredje stycket)

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Elbilstillverkaren Teslas sidoengagemang inom solenergi tappade i fjol sin plats som USA:s största leverantör av takfasta solpaneler.

Det leder till att Tesla nu ska sänka priserna på solenergiprodukter med upp till 38 procent under konkurrenternas genomsnittliga prisnivå, något som marknaderna enligt New York Times kommer att informeras om på tisdagen.

Tesla har backat till tredjeplats bland amerikanska leverantörer av solpaneler, efter Sunrun och Vivint Solar, enligt analys- och konsultfirman Wood Mackenzie.

Sanjay Shah, som är Teslas solenergi-chef, menar att processen gjorts för komplex, då varje enskild affär skräddarsys efter befintlig yta vilket förhindrar möjliga skalfördelar och synergieffekter. Teslas prissänkningskampanj ska nu genomföras med hjälp av ett flertal förenklingsåtgärder och strömlinjeformning av processer i både tillverknings- och eftermarknadsledet.

Teslas engagemang påbörjades 2016 genom förvärvet av Solar City, ett bolag som grundats av två av Teslas grundare Elon Musks kusiner.

Samma år utlovade Elon Musk att Tesla snart skulle erbjuda produkten "Solar roof" som mer liknade "vanliga" takpannor än klassiska solpaneler. En produkt i linje med vad som utlovats väntar dock fortfarande på lansering, enligt senaste uppgifter påbörjas försäljningen under andra halvan av året.