+0,30% Idag

2019-05-31 08:43:47

XBRANE BIOPHARMA: UTÖKAR SAMARBETE MED STADA

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Xbrane har utökat sitt partnerskap med Stada Arzneimittel för att kunna utvärdera potentiella utvecklings- och kommersialiseringssamarbeten kring Xbranes pre-kliniska biosimilarer: Xcimzane och Xdivane och ytterligare biosimilarer som passar båda bolagens portföljer.

Det framgår av ett pressmeddelande.

Stada är en av de som tecknat i den riktade emissionen på 147 miljoner kronor som Xbrane aviserade nu på onsdagsmorgonen.

Xbrane och Stada kommer att fokusera på biosimilarer till originalprodukter med patentutgång 2025-2030 och har identifierat två program i Xbranes prekliniska biosimilarportfölj för potentiellt framtida samarbete: Xcimzane och Xdivane. Fram tills produkterna tas in i kliniska prövningar kommer Stada och Xbrane att utvärdera och förhandla om ett potentiellt utvecklings- och kommersialiseringsavtal kring dessa produkter. Under denna utvärderingsperiod har Xbrane gett Stada förhandsrätt för en licens av Xcimzane och Xdivane för Europa. Dessutom kommer båda företagen inom den närmaste tiden att utvärdera potentiellt samarbete kring utveckling och kommersialisering av ytterligare biosimilarer, heter det.

Stada och Xbrane har redan ingått ett samarbetsavtal för Xlucane. Avtalet består i att båda bolagen kommer att bidra med lika andel till utvecklingskostnaderna och dela vinst från kommersialisering i en 50/50 split. Stada kommer att inneha marknadsgodkännande och ansvara för försäljning och marknadsföring av produkten i alla länder som ingår i avtalet. Samarbetsavtalet omfattar Europa, USA och ett antal länder i MENA och APAC.