+0,76% Idag

2019-07-02 18:01:47

BÖRSEN: SMÅ RÖRELSER, DEFENSIVA BOLAG I TOPP, OMXS30 +0,3%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen pendlade marginellt mellan positiv och negativ nivå under tisdagen men stängde på plus. Marknaden fortsatte bevaka utvecklingen av handelskonflikten mellan USA och Kina.

Storbolagsindexet OMXS30 var upp 0,3 procent till nivån 1.647. Aktier för 14 miljarder kronor hade då bytt ägare på Stockholmsbörsen.

Börsfokuset riktades ännu en dag mot handelskonflikten mellan USA och Kina. USA:s president Donald Trump sade på måndagskvällen att en ny runda med handelsförhandlingar med Kina redan har inletts, efter de positiva beskeden som följde mötet med presidentkollegan Xi Jinping vid G20 i Japan i helgen.

I storbolagsindex-toppen återfanns för dagen flera defensiva bolag. Swedish Match och Hygienbolag Essity, som var upp 2,9 motsvarande 1,8 procent, toppade listan. Medicinteknikbolaget Getinge drogs med strömmen och handlades upp knappt 1,2 procent.

Inom storbolagsindexet ökade H&M drygt 0,7 procent. Klädkedjans storägare och styrelseordförande Stefan Persson har köpt cirka 1,8 miljoner aktier för cirka 280 miljoner kronor.

Inom banksektorn avancerade Nordea 1,2 procent. Banken gavs köprekommendation av Deutsche Bank och Credit Suisse i sektoruppdateringar publicerade under dagen. SEB avancerade 1,4 procent medan Swedbank steg 0,4 procent. Handelsbanken backade drygt 1 procent efter att Credit Suisse sänkt riktkursen till 87 från tidigare 93 kronor och upprepat rekommendationen underperform.

Bland förlorarna för dagen återfanns Autoliv, 2,8 procent ned, och flera av verkstadsbolagen. SCA som handlades ned 1,5 procent med SSAB tätt inpå, 1,3 procent ned.

Polymertillverkaren Hexpol meddelade förvärv av Preferred Compounding från Audax Group för cirka 232 miljoner dollar på skuldfri basis. Förvärvet, som finansieras med befintlig kassa och banklån samt en ny kreditfacilitet hade under 2018 en försäljning på cirka 240 miljoner dollar. Aktien höjdes med drygt 1,8 procent.

Lundin Petroleum handlas exklusive rätt till kvartalsutdelning om 0:37 dollar motsvarande 3:43 kronor. Aktien trycktes ned med 2,9 procent, motsvarande 8:60 kronor.

Bland de mindre bolagen rapporterade forskningsbolaget Oasmia att utnämnandet av en ny tillförordnad medicinsk chef, Nina Heldring, samt att en rådgivande vetenskaplig kommitté utsetts. Aktien rusade 28 procent.

Flera andra aktier såg liknande utveckling. Antennutvecklaren Gapwaves steg 43 procent efter att ha meddelat ett licensavtal med Veoneer omfattande teknologitransfer, utvecklingstjänster och royalty för antenner till bilradar. Nanoteknikbolaget Nanologica rusade 50 procent. Bolaget har startat verksamhet inom preparativ kromatografi i samband med ett avtal med kinesiska Yunbo Technology värt motsvarande 128 miljoner kronor.

Fastighetsbolaget Fast Partner släppte sin rapport för det andra kvartalet. Efter skatt blev resultatet 318 miljoner kronor (571), vilket motsvarar 1:70 kronor per aktie (3:10). Aktien steg 3,4 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index, tisdag den 2 juli

Källa: Infront