0,00% Idag

2021-10-13 16:00:05

NEW YORK: JP MORGAN SJÖNK PÅ BLANDAD BÖRS, S&P 500 -0,1%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) New York-börserna öppnade med små rörelser onsdagen efter att KPI-statistiken för september visade något högre inflationstakt i USA än väntat.

Vid 15.50-tiden var Dow Jones industriindex ned 0,3 procent till 34.277. Nasdaqs kompositindex stärktes 0,4 procent till 14.520 samtidigt som breda S&P 500 var ned 0,1 procent till 4.346.

Konsumentpriserna i USA steg 0,4 procent i september, något mer än analytikernas snittförväntningar som låg på en uppgång med 0,3 procent. Kärn-KPI, exklusive livsmedel och energi, gick emellertid upp i linje med förhandstipsen.

USA-räntorna, som tidigare hade fallit tillbaka något efter den senaste tidens uppgångar, handlades ned 2 punkter till närmare 1,55 procent efter statistiken.

Oljebolagen var däremot ned överlag, sedan WTI-oljan backat 1,1 procent. Opec sänkte sin prognos något för den globala efterfrågan 2022, men höjde samtidigt prognosen för innevarande år, i oljekartellens månadsrapport.

Investmentbanken JP Morgan sparkade i gång den amerikanska rapportperioden. Resultatet för kvartalet påverkades positivt av upplösta kreditförlustreserveringar och överträffade analytikernas snittförväntningar. Intäkterna var dock ungefär i linje med förhandstipsen. Aktien vek trots detta ned med 2,5 procent.

Storbanken, som var tidigt ut i den amerikanska rapportfloden, får senare i veckan sällskap av flera andra i sektorn. På torsdag väntas rapporter från bland andra Bank of America, Morgan Stanley, Wells Fargo och Citigroup.

Kapitalförvaltarjätten Blackrock, som också presenterat en starkare kvartalsvinst än väntat, var upp 2,2 procent.

Delta Air Lines var däremot under press och aktien backade 4,3 procent. Flygbolaget visade sin första kvartalsvinst sedan före pandemiutbrottet, men varnade samtidigt för att högre bränslekostnader väntas pressa lönsamheten framöver.

Apple sjönk 1,4 procent. Teknikjätten riskerar att behöva dra ned på Iphone-produktionen framgent, som en följd av att underleverantörerna Broadcom och Texas Instruments inte kunnat möta bolagets efterfrågan på halvledare. Enligt Bloomberg News källor ska teknikjätten ha meddelat tillverkningspartners att produktionen i det fjärde kvartalet 2021 kommer bli lägre än vad som tidigare planerats.

Qualcomm aviserade ett nytt aktieåterköpsprogram på 10 miljarder dollar. Aktien gick upp 0,7 procent.

Senare under onsdagen, klockan 20.00 svensk tid, väntas protokollet från Federal Reserves räntemöte i september.

Graf: S&P 500 onsdagen den 13 oktober

Bildkälla: Infront