+2,00% Idag
-4,84% Sedan årsskifte

2018-06-26 17:43:11

BÖRSEN: SAAB VINNARE PÅ NYHETSTUNN TISDAG, OMXS30 -0,4%

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen stängde i negativt territorium i tisdagshandeln. Nyhetsflödet dominerades återigen av handelsoro. Under måndagen kom nyheten om att USA begränsar kinesiska bolags möjligheter att investera i amerikanska teknikbolag. Vidare överväger EU-kommissionen att från mitten av juli införa skyddstullar mot stål som omdirigeras från amerikanska marknaden. Det sade EU:s handelskommissionär Cecilia Malmström vid en presskonferens.

Bland de svenska storbolagen i OMXS30 var det uppgångar för Swedish Match och Securitas medan Autoliv och Atlas Copco återfanns bland förlorarna.

Vid stängning var OMXS30 ned 0,4 procent till nivån 1.529. Aktier till ett värde av 9,7 miljarder omsattes.

I Europa var utvecklingen blandad. Londonbörsens FTSE 100-index stärktes 0,4 procent medan DAX-indexet i Frankfurt var ned 0,3 procent.

I Stockholm rådde nyhetstorka och det var främst bland de mindre bolagen som det skedde några större rörelser. Ett undantag var dock Saab som har fått en order från USA:s försvarsdepartement på ammunition för det bärbara vapensystemet Carl-Gustaf. Ordervärdet uppgår till 135 miljoner kronor. Dessutom har försvars- och säkerhetsbolaget fått en beställning på sjöradarssystemet Sea Giraffe AMB från en icke-namngiven kund. Saab rörde sig upp 0,6 procent.

Skanska har fått två beställningar i USA till ett sammanlagt värde av drygt 0,8 miljarder kronor. Aktien lyfte 0,6 procent.

Efter stängning kom beskedet att norska staten säljer kvarvarande innehav i SAS, motsvarande 9,9 procent av aktierna i flygbolaget. Aktierna kommer att erbjudas institutioner.

Bland småbolagen rusade energiteknikbolaget Climeon 11,5 procent på First North. Enligt en kommentar från Pareto var en utökad order på 197 moduler till Island större än väntat. I augusti 2017 vann Climeon en order på geotermiska elanläggningar från den isländska energioperatören Varmaorka. Nu utökar Varmaorka sin order på 100 Heat Power-moduler till 197 moduler. Modulerna ska placeras ut på omkring 20 platser och kommer att levereras i grupper om 2-15 enheter under en period på 36 månader till juni 2021.

Bioteknikbolaget Cantargia stärktes 4,4 procent efter att ha visat positiva effekter av läkemedelskandidaten och antikroppen CAN04 i kombination med cellgifter i prekliniska studier.

Medirätt, listat på First North Premier, har genomfört ett förvärv av Sensec Personlig Säkerhet för totalt 8 miljoner kronor. Säljaren Sensec Holding, listat på Nordic MTF, tappade knappt 2 procent medan Medirätt stärktes 9,6 procent.

Bland förlorarna fanns IBT, som utvecklar läkemedel för tidigt födda barn. Bolaget skjuter på sina fas 3-studier till andra halvåret vilket tolkades negativt av marknaden som handlade ned aktien med 4,4 procent.

First North-listade Aino Health rasade drygt 17 procent efter besked om att bolaget vill ta in 25 miljoner kronor i en nyemission. Bolaget är aktivt inom företagshälsovård.

OMXS30 tisdagen 26 juni

Källa: Infront