-1,14% Today

2018-03-07 08:42:03

BÖRSEN: VÄNTAS ÖPPNA NER MED FOKUS PÅ TULLÅTGÄRDER FRÅN EU

STOCKHOLM (Direkt) Stockholmsbörsen väntas i likhet med de större marknaderna i Europa inleda onsdagen på minus efter nattens nedgångar i Asien. En av dagens i förväg stora händelser är EU-kommissionens beslut om motåtgärder mot de amerikanska ståltullarna där en pressträff hålls klockan 11.30.

Gårdagens handel i New York bjöd på överlag högre noteringar för de större indexen. Efter stängning framkom att president Donald Trumps främste ekonomiske rådgivare Gary Cohn beslutat att avgå. Gary Cohn har varit mycket kritisk mot Trumps beslut att införa stål- och aluminiumtullar och personer i Vita huset uppgav att detta var ett av skälen till att han avgår, men inte det enda, rapporterar Reuters.

Under onsdagen väntas nästa bricka i det växande tullpusslet då EU-kommissionen ska besluta om motåtgärder. Mediauppgifter har redan talat om tullar på 25 procent på en rad produkter från USA som stål, olika industrivaror, kläder, skor och bourbon.

Utvecklingen i den efterföljande aktiehandeln i Asien visar på minustecken i hela regionen med Tokyo ner 0,8 procent.

Oljeterminerna handlas ned något nu på morgonen med Brenten på dryga 65 dollar per fat. Även på basmetallmarknaden noteras terminerna lägre.

Vid 8.35-tiden noterades terminerna för de större Europabörserna mellan 0,5 och 0,7 procent er. IG:s förhandel indikerar att Stockholmsbörsen ska öppna 0,5 procent lägre.

I morgonens blygsamma nyhetsflöde:

* Spelbolaget Three Gates företrädesemission tecknades till 80 procent. Bolaget kommer nu genomföra en kompletterande riktad emission.

* Energilagringsbolaget Saltx inleder ett utvecklingssamarbete med specialpapperstillverkaren Ahlstrom-Munksjö. Bolagen ska ta fram en storskalig tillverkningsmetod för papper som bestryks med materialet grafen. Grafenpappret ska fungera som bärare av Saltx nanobehandlade salt.

Rekommendationer:

* Credit Suisse höjer Alfa Laval till outperform (neutral). Riktkursen höjs till 230 kronor, att jämföra med tisdagens stängning på 190:75 kronor.

* Deutsche Bank höjer Nordea till köp (behåll) och Swedbank till behåll (sälj).

* SEB Equities sänker Husqvarna till behåll (köp).

* Den amerikanska mäklarfirman William O'Neill inleder bevakning av Oriflame med en köprekommendation.

Dagens Industri har gjort en djupdykning i gamingsektorn utan att ge några konkreta rekommendationer. Slutsatserna som presenteras är att Paradox på ett års sikt ser fullvärderad ut, men kan platsa i en portfölj med tre-fem års investeringshorisont. THQ Nordic ser dock "väldigt billig ut" om inte nyförvärvade Koch visar sig ha oväntade skelett i garderoben. Starbreeze kan enligt DI vara värd en chansning för den våghalsige investeraren.

Makro:

- EMU: BNP (def) 4 kv kl 11.00