+1,04% Idag

2019-08-13 17:42:28

BÖRSEN: VÄNDE TILL UPPGÅNG EFTER HANDELSOPTIMISM, OMXS30 +0,7%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stockholmsbörsen pressades i likhet med övriga europeiska börser av försämrade utsikter för den tyska ekonomin på tisdagsförmiddagen. Men positiva besked på handelskrigsfronten mellan USA och Kina lyfte börshumöret rejält och vid stängning hade nedgången vänt till en tydlig uppgång.

Vid stängning var Stockholmsbörsens OMXS30-index upp 0,7 procent till nivån 1.543. Aktier för 16,2 miljarder kronor omsattes på Stockholmsbörsen under tisdagen. Tyska DAX-indexet var upp 0,6 procent, medan franska CAC40 stängde ned 0,1 procent.

Stockholmsbörsen inledde tisdagen med en nedgång som tilltog när ZEW-index, den månatliga undersökningen från ZEW Center for European Economic Research över tyska investerares och analytikers förväntningar på ekonomin, sjönk mer i augusti än analytikerna hade väntat sig. Institutet noterade att indikatorn pekade mot en betydande försämring av utsikterna för den tyska ekonomin.

Men när uppgifter om att samtal mellan USA och Kina kommer att hållas inom två veckor, samt att USA kommer att skjuta upp införandet av nya tullar på vissa varor från Kina, steg humöret på omvärldsbörserna betydligt. De nya tullarna införs den 1 september och kommer att skjutas upp på de berörda varorna till och med den 15 december.

På Stockholmsbörsens OMXS30-index gynnades verkstadsbolag av den ökade handelsoptimismen, medan mer defensiva aktier - som stått emot förmiddagens nedgång bäst -flyttade ner mot botten av tabellen.

Högst upp syntes ståltillverkaren SSAB som steg 2,6 procent. Gruvbolaget Boliden och verkstadsbolaget Atlas Copco steg 1,6 respektive 2 procent. Även ABB placerade sig högt upp när aktien avancerade 1,4 procent.

I motsatt ände av indexet backade Swedish Match, Handelsbanken och Securitas mellan 1 och 1,2 procent.

Bland övriga bolagsnyheter meddelade Fingerprint Cards att deras teknologi förmodligen kommer att användas i en ny smartphonemodell från Samsung. Aktien steg initialt över 8 procent, men föll sedan tillbaka något och var vid stängning upp 4,8 procent.

Bland de kvartalsrapporterande bolagen lämnade oljebolaget Tethys Oil en rapport som bjöd på ett bättre resultat jämfört med samma period föregående år. Aktien handlades upp 3,3 procent för dagen.

"Vi räknar med att se positiva estimatförändringar efter det andra kvartalets rapport, till följd av de lägre operativa kostnaderna och den lägre guidade avskrivningstakten", skrev ABG Sundal Colliers efter rapporten.

Även spelutvecklaren Paradox presenterade kvartalsrapport som dock fick ett svalare mottagande. Rörelseresultatet efter skatt ökade kraftigt men lyckades inte nå upp till analytikernas högt ställda förväntningar och aktien sjönk 2,8 procent.

Ljudboksföretaget Storytel ökade sin nettoomsättning för det andra kvartalet. Men även ebitda-förlusten ökade och aktien var som mest ned över 4 procent. Analystjänsten Börsplus menar dock att aktien även fortsättningsvis är köpvärd. Aktien återhämtade sig något och var vid stängning ned 1,6 procent.

Graf: Stockholmsbörsens OMXS30-index 13 augusti

Bildkälla: Infront