0,00% Idag

2020-11-20 18:05:06

EUROPABÖRSER: BRETT UPPÅT, ZALANDO STEG, STOXX 600 +0,5%

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Europabörserna avslutade torsdagens handel ned. Zalando handlades upp efter positiv guidning från CFO. Samlingsindexet Stoxx 600 steg 0,5 procent.

DAX-indexet i Frankfurt noterade en uppgång på 0,4 procent.

Det tyska fintechbolaget Wirecards numer häktade ex-vd, Marcus Braun, deltog på torsdagen i en parlamentsutfrågning. Ex-vd:n sträckte sig till att läsa upp ett förberett uttalande och hävdade då att det inte var myndigheternas fel att härvan i Wirecard kunde växa sig omåttligt stor. Wirecard-aktien var upp 0,5 procent.

Nätmodehandlaren Zalando ser accelererad tillväxt under nästa år. CFO David Schroeder sade till Reuters på torsdagskvällen att bolaget nu är förberedda för ökade volymer, efter att ha kämpat för att möta vårens kraftiga efterfrågeökning. Zalando-aktien var upp 1,1 procent.

Parisbörsens CAC 40-index adderade 0,4 procent.

Atos steg 3,2 procent efter att på torsdagskvällen ha meddelat att bolaget utvecklat en cybersäkerhetslösning för den kritiska infrastrukturen på Hard Rock Stadium i Miami Gardens, Florida.

I London steg FTSE 100-indexet 0,3 procent.

Modehandlarna Asos och JD Sports Fashion steg 1,3 respektive 2,8 procent.