0,00% Idag

2019-01-17 10:33:00

NYFOSA: PASSADE PÅ KÖPA NÄR MÅNGA ANDRA VILLE UT - SAGAX

STOCKHOLM (Direkt) Sagax passade på att gå in i Nyfosa när många andra ville ut.

Det säger Sagax vd David Mindus till Nyhetsbyrån Direkt efter att det via ny ägarstatistik från Holdings blivit känt att Sagax köpt 2,8 procent av aktierna i konkurrenten och samarbetspartnern Nyfosa.

Nyfosaaktierna är en del av Sagax likviditetsförvaltning.

"Efter utdelningen i höstas av Nyfosaaktierna till Hemfosas aktieägare verkade många vilja fokusera på det större av de två bolagen, Hemfosa. Stora volymer Nyfosaaktier erbjöds marknaden på kort tid. Aktien prissattes med rabatt mot substansvärdet och till en attraktiv vinstmultipel", skriver David Mindus i ett e-postmeddelande till Direkt.

Nyfosa leds av fastighetsprofilen Jens Engwall som tidigare var vd för Hemfosa.

"Ledningen i Nyfosa har dessutom en historik av no-nonsens och att fokusera på att skapa aktieägarvärde", fortsätter David Mindus motivering till aktieköpet.

Nyfosa handlas upp 1,7 procent på en generellt stillastående Stockholmsbörs på torsdagen. Aktien noteras i skrivande stund till drygt 46 kronor - omkring 4 kronor högre än stängningskursen den 23 november som var första handelsdag efter avknoppningen.