20 Sep, 2019

Analys Arc Aroma Pure: "Breddar intäktsbasen och upprepar mål"

Efter sommarens försäljningsinsatser mot de italienska och grekiska marknaderna har Arc Aroma nu nio system klara inför olivsäsongen 2019. Vi räknar med att ytterligare oliveCEPT-system säljs till den spanska och marockanska marknaden i närtid. Vi räknar med att kunderna delbetalar drygt en tredjedel vid leverans och resterande vid slutet av olivsäsongen, utspritt över 2-3 år. Därmed bedömer vi det som troligt att Arc Aroma uppnår positivt kassaflöde under första halvåret 2020, vilket även är i linje med bolagets mål. Utöver oliveCEPT har Arc Aroma breddat intäktsbasen där nu även juiceCEPT är redo för kommersialisering. Systemen testas nu av Kiviks Musteri och Frankly med option på att köpa ett system om utvärderingen möter överenskomna mål. Dessa kunder bedöms även vara viktiga referenskunder inför andra upphandlingar. Sammantaget ser vi att Arc Aroma är väl förberett för den ökande efterfrågan på bolagets produkter varför vi ser en fortsatt hög potential i aktien, till en hög risk.

Nio oliveCEPT klara för olivsäsongen 2019
Arc Aroma har den senaste tiden sålt ett flertal OliveCEPT-system, precis som vi förväntat oss. Totalt är nu nio oliveCEPT-maskiner klara för olivsäsongen 2019, där vi uppskattar att ett system hyrs ut och resterande åtta säljs. Tre nya system har sålts till Italien till ett ordervärde på EUR 450 000 och två nya till Grekland med ett värde på EUR 400 000. Samtliga maskiner väntas levereras i oktober. Resterande fyra är system från olivsäsongen 2018, gissningsvis tre i Grekland och ett i Italien. För Q1’19/20 uppgick bolagets intäkter till 1,8 (2,2) mkr, varav aktiveringar stod för 1,4 (2,0) mkr. Aktiveringarna har därmed minskat väsentligt både y/y och q/q till följd av att teknologin nu är redo för kommersialisering. Mot bakgrund av det har Arc Aroma även börjat skriva av balanserade utvecklingsutgifter och patent med 1,8 mkr per kvartal, och bedöms ha skrivit av dem helt på sju år.

Fokus på Spanien och Marocko i närtid
Ledningen inväntar för närvarande ordrar från Spanien och Marocko, där olivsäsongen tenderar att dra igång något senare än i Italien och Grekland. Vi räknar med att bolaget totalt levererar 5-6 system till dessa två regioner i närtid, och bedömer att merparten av dem hyrs ut. För sålda system i Italien och Grekland räknar vi med att Arc Aroma får första delbetalningen på drygt en tredjedel av priset vid leverans, och resterande vid slutet av säsongen utspritt över 2-3 olivsäsonger. Den senaste tiden har bolaget fokuserat på juiceCEPT, där avtal har tecknats med Frankly, en dansk premiumtillverkare av ekologiska och kallpressade jucier, samt Kiviks Musteri. Båda har en option på att köpa ett system efter hyrestidens utgång. Vi ser dessa två avtal som viktiga referensavtal för övriga upphandlingar. Med juiceCEPT i kommersialiseringsskedet breddar Arc Aroma intäktsbasen, vilket även medför en lägre risk i verksamheten då säsongsberoendet minskar med jämnare kassaflöden som följd.

Positivt kassaflöde första halvåret 2020
Trots leverans av ett flertal oliveCEPT-maskiner under oktober räknar vi med genomslag på resultatet först efterföljande kvartal. Vi bedömer det även som sannolikt att merparten av intäkterna från olivsäsongen 2019 infaller i H1’20, men även med en avbetalning efterföljande år. Därmed räknar vi med att Arc Aroma når positivt kassaflöde första halvåret 2020, vilket även är i linje med ledningens mål. Även om juiceCEPT medför mindre säsongsbetonade kassaflöden, bedömer vi inte att det kan kompensera fullt ut när olivsäsongen är slut i Europa. Vi bedömer Arc Aroma uppnår positivt kassaflöde på helårsbasis först 2020/2021.

 

 

 

 

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.