28 Feb, 2020

Analys ArcAroma: "Mot full kommersialisering"

ArcAroma fortsätter arbetet mot en bredare intäktsbas. JuiceCEPT-utvärderingarna har påvisat önskat resultat och vi väntar oss beställningar som också skulle ge bolaget en viktig referenskund för framtida förhandlingar. Betalningar för olivsäsongen 2019 infaller troligtvis under första halvan av 2020, vilket också återspeglas i de stora kundfordringarna. ArcAroma har även utvärderat prestandan i oliveCEPT och tester utförda i Grekland indikerar att extraktionstiden i produktionskedjan kan halveras med oliveCEPT. Sammantaget ser vi att ArcAroma fortsätter i sin kommersialiseringsfas.

Fortsatta utvärderingar och förväntade valideringar
ArcAromas omsättning för tvåmånadersperioden november-december 2019 uppgick till 4,9 mkr, varav 0,3 mkr var aktiverade intäkter. EBITDA för perioden uppgick till -3,2 mkr. Kostnader för råvaror och förnödenheter uppgick till 3,4 mkr och överskred våra estimat som var 1,9 mkr. Avvikelsen beror på att ArcAroma under perioden uppgraderade ett installerat system för att klara högre kapacitet, och kostnaderna bedöms vara av icke återkommande slag. Under perioden fick ArcAroma en förfrågan från Olives de Nyons/Vignolis, en fransk olivoljeproducent, om en demonstration vid deras produktionslina. ArcAroma guidar för att de system man har under utvärdering kommer generera intäkter 2020 motsvarande 15 mkr. Vi behåller vår bedömning att intäkterna för olivsäsongen 2019 kommer under H1’20 vilket också återspeglas i kundfordringarna.

Bekräftad prestanda för CEPT-systemen
Tester utförda tillsammans med en kund i Grekland visar även att oliveCEPT påvisat en halvering av extraktionsdelen i produktionskedjan. Tidsmässiga förbättringar av ett CEPT-system har inte kommunicerats tidigare och en så betydande effektivisering gör att potentiella kunder enklare kan göra lönsamhetskalkyler på en investering. JuiceCEPT-utvärderingarna fortskrider och Kiviks Musteri har sett utökad extraktion av äpplen och Frankly har sett effekter som bättre hållbarhet och smak, båda enligt förväntningarna. Sammanfattningsvis ser vi att bolaget fortskrider i sin kommersialiseringsfas.

Fortsatt ljusa utsikter
Vi anser att verksamheten fortsätter att utvecklas i rätt riktning, och att det på sikt finns möjligheter att bredda intäktsbasen med nya intäktskällor, t.ex. producenter av havredryck. De något högre kostnaderna för perioden gör att vi bedömer att ArcAromas kassa inte täcker kassaflöden för helåret 2020. Vi bedömer dock att bolaget inte behöver göra någon nyemission, då kapital kan frigöras genom att sälja av delar av innehavet i OptiFreeze som är värt ca 60 msek. En försäljning kommer innebära viss rabatt men säkrar ändå finansieringen för ArcAroma. 1 jan 2020 bytte ArcAroma räkenskapsår från perioden maj-april till kalenderår. Rapporten avser därmed tvåmånadersperioden november-december. Vi bedömer att ArcAroma har hög potential till hög risk. Intäkts- och kostnadsprognoserna för 2020-2021 är i linje med tidigare estimat.

 

 

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.