18 Dec, 2019

Analys ArcAroma: "Mot positivt kassaflöde H1’20"

ArcAroma fortsätter genomföra tester av juiceCEPT med danska Frankly och Kiviks Musteri. Vi förväntar oss valideringar under det kommande halvåret, med efterföljande beställningar. Försäljning av juiceCEPT skulle bredda intäktsbasen och generera intäkter från både juiceCEPT och oliveCEPT. Bolaget har ökat avskrivningarna av aktiverade kostnader, vilket indikerar en påbörjad kommersialiseringsfas för företagets system. Vi tror att intäkterna för olivsäsongen 2019 huvudsakligen infaller under första halvan av 2020. Vi tror fortsatt att bolaget kan uppnå positivt kassaflöde under första halvåret 2020, och bedömer att bolaget är väl förberett att möta en stor efterfrågan av bolagets system. Vi ser fortsatt hög potential i aktien, till en hög risk.

Ökade aktiveringar och kostnadsbas
ArcAromas nettoomsättning för bolagets andra kvartal i sitt brutna räkenskapsår uppgick till 2,8 mkr. Merparten av dessa var aktiveringar som stod för 2,2 mkr, vilket var högre än de 1,5 mkr vi hade räknat med. Detta bekräftar att bolaget har påbörjat kommersialiseringsfasen. Som vi har diskuterat tidigare faktureras försäljningen av oliveCEPT först när de installerade maskinerna är processverifierade hos kund, vilket väntas ske i närtid. På kostnadsbasen uppgick posten råvaror och förnödenheter till 3 mkr, vilket var över förväntan. Detta resulterade i en OPEX på 8,4 mkr, där våra förväntningar låg på 7 mkr. EBITDA för kvartalet uppgick till -5,1 (-4,3) mkr.

Goda resultat inom oliveCEPT och juiceCEPT
Under kvartalet har fortsatta intensiva tester genomförs inom juiceCEPT med både Frankly och Kiviks Musteri. Vi förväntas oss valideringar och modifieringar under det närmsta halvåret, men möjligheter till skarpa beställningar kort därefter. Med JuiceCEPT breddar även ArcAroma intäktsbasen och minskar säsongsberoendet av framtida intäkter, där oliveCEPT idag har en Europasäsong i slutet av varje år. Inom oliveCEPT har ledningens målsättning om att uppnå minst 5% extraktionsökning uppnåtts i de flesta fallen, med det sagt ett kvitto på en fungerande teknologi hos kund samtidigt som det är en stark referens för framtida upphandlingar. Olivsäsongen i Grekland har varit något försenad i år, där produktionen väntas vara igång i december. Framöver räknar vi med att ledningen har fortsatt stort fokus på oliveCEPT och juiceCEPT, samtidigt som vi ser goda möjligheter att bolaget breddar sin bas med ytterligare projekt, inte minst t.ex. wineCEPT.

Vi räknar med intäkter från oliveCEPT under H1’20
I senaste rapporten ökade bolaget avskrivningarna av aktiverade utvecklingskostnader. Detta indikerar att man lämnat utvecklingsfasen och inlett kommersialiseringsfasen för systemen. Vi tror fortsatt att merparten av intäkterna för olivsäsongen 2019 infaller H1’20. Vi bedömer därmed att ArcAroma uppnår positivt kassaflöde under första halvåret 2020. Först 2021 bedömer vi att bolaget har potential att på helårsbasis uppnå positivt kassaflöde. På sikt finns det goda möjligheter för tillväxt med en intäktsbas som utökas genom de nya applikationerna. Från och med 2020 övergår bolaget från brutet räkenskapsår till kalenderår. Vi bedömer att ArcAroma har hög potential till en hög risk. Intäkts- samt kostnadsprognoserna för 2020 är i stort i linje med tidigare estimat.

 

 

 

 

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.