
Blog Archive
Bigheart nyemission - varför jag väljer att inte teckna aktier
Bigheart är ett företag som just nu genomför en nyemission hos fundedbyme.com. Företaget driver en app som i deras egna ord erbjuder ”hållbara mobilannonser som finansierar användarnas välgörenhetsdonationer.” Måler är att användarna skall kunna donera pengar till välgörenhet. Pengar som betalas av annonsörer som har annonserat till appens användare.
Företag vill dra in mellan 2 och 5 miljoner kronor och erbjuder i utbyte mot detta 10-21% av rösterna i företaget. De erbjuder investerare att investera mellan 2 000 och 500 000 kr. Bolaget värderas till strax över 18 miljoner kronor premoney.
Affärside
Företaget har ett nobelt syfte i att de vill generera pengar till välgörhet och hjälpa världens fattiga. Bigheart tror att de genom att låta annonsörer annonsera direkt till användare har en inovativ ide för hur detta skall gå till. Problemet är bara att de, enligt mig, har en affärside som har prövats förr och som inte är hållbar eller lönsamm. Jag ser gärna att jag har fel och att företaget lyckas men jag tror inte det kommer göra det och kommer undvika denna nyemmision.
Tanken om att pengar som betalas av annnonsörer skall gå till användare har prövats ett flertal gånger tidigare. Både i form av tjänster som låter dig ge pengar till välgörenhet och genom tjänster som ger dig betalt för att titta på annonser. I slutet av 90 talet början på 2000 talet som uppstod en lång rad olika pay to surf och pay to click företag men inga av dem överlevde i längden. Ett antal av dem hann dock få höga värderingar innan de föll och det finns en chans att Bigheart kan gå samma framtid till mötes och kan vara en bra köp så länge man säljer sina aktier innan företag faller. De kommer förmodligen kunna generera ett stort antal nedladdningar men de flesta användare kommer troligen sluta använda appen inom en månad eller tvp. Bara de allra mest dedikerade kommer fortsätta att använda den. Detta är beundransvärt och låter troligtvis företaget överleva men är inte tillräckligt för att göra det till en bra investering.
Problemet
Problemet med tjänster av denna typ är att det är svårt att få tillräckligt med annonsörer till tjänsten för att den skall vara värd att använda. Om användarna inte tjänar tillräckligt med pengar till välgörenhet kommer de sluta använda appen. Det är inte alltför många företag som vill annonsera på detta vis och många annonsörer vill betala ett lägre pris om de vet att mottagarna kommer se annonsen för att tjäna pengar till välgörenhet. Inte för att de är intresserade av produkten. Detta gör personen mindre mottaglig för annonserna.
Det finns företag som är villiga att betala ett högre pris eftersom pengarna går till välgörenhet men att hitta denna typ an annonserer blir svårare ju fler användare man har. Att betala ett överpris för att nå 1000 individerkan vara värt det om det går till välgörenhet. Men att betala en lika högt överpris för att nå 100 000 individer kan vara för mycket eftersom den totala summan vlir för stor. Detta gör att jag tror det blir svårt att skala appen.
Ett annat problem är att användarna blir alltmer divesifierad ju fler användar man har. Om man har en grupp användare som alla är intresserade av ett ämne med högt kommersiellt värde såsom investeringar så kan man ta ut höga annonspriser och en finansapp skulle troligen kunna donera 50-100 kr per användare/månad till välgörenhet. Men när man har en divers grupp användare så blir den mindre värdeful för annonsörer och man får in mindre pengar eftersom annonsörerna vet att bara en liten del av appens användare kommer vara intresserad av det som vissa. Man kan delvis lösa detta genom att rikta annonser till vissa användare men detta löser inte problemet eftersom man måste kunna ge pengar till välgörnhet från alla användare för att appens valueproposition skall hållas. Om många tjänar in mindre eller inget till välgörenhet kommer de troligen att sluta använda appen efter några månader. Något som ofta hände med pay to tjänsterna i börkjan på 2000 talet.
Övervärderat
Bigheart har enligt sin egen webbsida Samlat in 416 000 kr till välgörenhet. Detta är mycket lite för ett företag som värderar sig själv till mer än 18 miljoner innan tillskottet. Om vi antar att företaget behåler 50% av alla intäkter och donerar 50% så har företaget totalt omsatt 832 000 kr. Företaget värderas med andra ord till mer än 20x omsättningen. Detta är extremt högt med tanke på att det var jag kan se inte finns några andra värden i företaget. Utvecklingen av själva appen och backend har ett visst värde men kan återskapas för under en miljon. Troligen betydligt mindre än så. Det finns inga hinder som hindrar andra konkurrenter att erbjuda en liknande tjänst så inte heller här finns något värde. Företaget är i mitt tycka gravt övervärderat och hela företaget är värt mindre än den summa företaget vill ta in i nyemmisionen.