Avstängda och bötfällda operatörer - spelindustrin behöver affiliatesidor som kommunikationsmedel
Det har nog inte undgått någon att många speloperatörer har blivit bötfällda sedan den svenska spelregleringen trädde i kraft, och bötfällningarna, eller sanktionsavgifter som det egentligen heter fortsätter att ske. I mars kunde vi bland annat läsa om att Svenska Spel Sport & Casino AB, det statligt ägda spelbolaget, fått en varning och en sanktionsavgift från Spelinspektionen på grund av att de har brustit i omsorgsplikten.
Och just brister i omsorgsplikten är en orsak till varning och böter vi har sett från Spelinspektionen även tidigare. I detta fall fick Svenska Spel en varning, samt att de ska betala en sanktionsavgift på 100 000 000 svenska kronor.
Andra vanliga orsaker till varningar och bötesbelopp hos spelbolagen är brister i arbetet mot penningtvätt och finansiering av terrorism, problem med att följa bonusregler samt att de har erbjudit vadhållning på matcher med minderåriga spelare.
Förbud mot att erbjuda spel i Sverige
Vi har också den senaste månaden kunnat läsa om aktörer som har blivit avstängda från den svenska marknaden, på grund av att de har erbjudit spel som de inte har licens för. Exempelvis kunde vi i mars läsa att Spelinspektionen hade förbjudit tre spelbolag att rikta spel mot Sverige. Detta efter att spelbolagen hade anordnat lotterier med så kallade “skins”, alltså kosmetiska samlarobjekt som han ha högt värde i olika datorspel.
Eftersom det finns ekonomiskt värde i dessa skins, ansåg Spelinspektionen att spelbolaget har erbjudit spel/lotteri om pengar på den svenska marknaden utan att ha tillstånd för detta.
Affiliates tillhandahåller uppdaterad information
Som vi alltså kunde läsa om i mars, så har till och med Svenska Spel brustit när det kommer till att följa vissa delar som den svenska spellicensen innefattar. Svenska Spel är det spelbolag som svenska spelare generellt har högst förtroende för, och om till och med de kan uppvisa så pass stora brister att de får böter på 100 miljoner, kan det såklart kännas svårt att veta vilka spelbolag det faktiskt går att lita på.
All den här informationen är förstås offentlig och det går alltid att läsa på Spelinspektionens hemsida vilka beslut om ingripanden mot olika bolag de har gjort.
Men det finns även andra sätt, där spelare kan få en mer nyanserad bild av spelbranschen, genom att vända sig till affiliatesidor för information. De flesta affiliatesidor är aktiva och ser ofta till att hålla sig uppdaterade med den senaste informationen och händelserna i branschen. Och det är just där som objektiva jämförelsesidor som Casinofeber skapar mervärde, genom att som tredje part komma med objektiva industrianalyser och förbättrad kommunikation som gynnar alla parter.
Affiliatesidor kan även underlätta för spelare att faktiskt ha koll på vilka speloperatörer som innehar en svensk licens. Den svenska spelregleringen tillåter nämligen inte att operatörer utan svensk licens gör reklam i Sverige på något vis, och där räknas även affiliatesidor in. Med andra ord – svenska affiliatesidor rapporterar och recenserar endast svenska speloperatörer och spelsidor.
Objektiv information från tredjepart
Eftersom affiliatesidor fungerar som en tredje part är informationen därifrån många gånger mer objektiv, än om den exempelvis kommer från spelbolaget direkt. Konkurrensen bland affiliatesidor är stor och det är viktigt för dem att skapa auktoritet och trovärdighet inom sin nisch.
Därför räds många sidor inte för att skriva som det är och rapportera om både positiva och negativa händelser inom branschen på ett opartiskt sätt. Det i sin tur är en stor fördel för spelarna, eftersom det ger en mer neutral bild av spelmarknaden.
Affiliatesidor är viktiga även för speloperatörerna
Affiliatesidor är inte enbart viktiga för spelarna, alltså kunderna i branschen, utan även för speloperatörerna. Spelmarknaden är en ömtålig bransch och tilliten till spelbolagen är skör. Därför är transparens och trovärdig information viktigt.
Genom att spelare själva faktiskt får all aktuell information, blir de lättare för dem att få förtroende för branschen samt även bilda sig en egen uppfattning. Speloperatörer som faktiskt sköter sig och följer de lagar och riktlinjer som finns inom den svenska spelregleringen får där med också bra publicitet på detta sätt.
Sammanfattningsvis kan vi alltså säga att i en så pass snårig bransch som spelbranschen ändå kan vara, är det viktigt med opartiska information för alla att ta del av.