Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Nyhet
17 Jan, 2025

BIL: EU-MÄRKEN KAN FÅ BETALA KINAMILJARDER FÖR ATT SLIPPA EU-KLIMATBÖTER - FT

Uppdaterad:
17 Jan, 2025

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) De europeiska biltillverkarna, särskilt tyska Volkswagen, kan tvingas betala motsvarande flera miljarder kronor till sina kinesiska elbilsrivaler för köp av så kallade koldioxidkrediter för att undvika böter för brott mot EU:s klimatregler, rapporterar Financial Times.

EU:s regler stipulerar att biltillverkare minskar sina utsläpp, annars utkrävs stora böter, som ett sätt att driva på de tillverkare som inte elektrifierar modellportföljen tillräckligt snabbt. Valet står mellan att betala böter, öka försäljningen av elbilar genom att sänka priserna eller att köpa koldioxidkrediter från mindre utsläppande konkurrenter som kommit längre inom elektrifieringen.

Analytiker spår nu att vissa europeiska aktörer kommer att få betala hundratals miljoner euro för att köpa koldioxidkrediter från kinesiska elbilstillverkare, som just gjort inträde i Europa med buller och bång och mötts med ökade tullar för att stoppa den marknadssnedvridning som kommer sig av att kinesiska elbilar tillverkas med hjälp av stora statsstöd från Peking.

Kinesiska BYD har en av de största poolerna av koldioxidkrediter att sälja, tack vare att bolaget lyckats sälja ett stort antal elbilar i EU.

Kritiker menar att arrangemanget innebär att den europeiska industrin blir mindre konkurrenskraftig samtidigt som de statsstödda kinesiska rivalerna stärks.

Parallellt med att elbilsmarknaden har bromsat in kraftigt och branschbolagens egna prognoser visat sig kraftigt missvisande har de kinesiska bolagens intåg i Europa gjort koldioxidkreditproblemet större för de inhemska bolagen. En anledning är att de kinesiska biltillverkarna i princip enbart säljer elbilar i Europa, som dessutom i hög utsträckning är billigare än de europeiska konkurrenternas modeller. De europeiska tillverkarna har nu på löpande band tvingats frångå sina elbilsambitioner för att verklighetsanpassa strategierna till marknadsefterfrågan.

En annan vinnare är Tesla, som säljer klimatkrediter för miljardbelopp i dollar globalt.

Bryssel är nu satt under press för att lätta upp utsläppsreglerna, bland annat mot bakgrund av att elbilsförsäljningen i stora marknader som Tyskland och Frankrike sjönk under fjolåret, också en konsekvens av att regeringar dragit tillbaka elbilssubsidier.

EU:s klimatkommissionär, Wopke Hoekstra, träffade på onsdagen representanter för bilindustrin och meddelade därefter att en "strategisk dialog" mellan myndigheter och sektorns företrädare planeras starta denna månad.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.