Nyhet
12 Jul, 2024

CLOETTA: VD VARNAR FÖR SVAGARE MARGINAL HÖSTEN PGA KAKAOPRISER

Uppdaterad:
12 Jul, 2024

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Cloettas nytillträdda vd Katarina Tell uppger att matprisinflationen "minskade avsevärt" i bolagets operativa miljö under det andra kvartalet jämfört med samma kvartal föregående år. Hon varnar samtidigt för svagare marginal under hösten, drivet av höga kakaopriser.

"Vi rapporterar en förbättrad lönsamhet och ännu ett kvartal med tillväxt efter tre år av sekventiell organisk tillväxt. Den förbättrade lönsamheten drevs huvudsakligen av att vi fick full kvartalseffekt från tidigare prissättnings- och marginalförbättrande initiativ inom Lösviktsgodis", uppger hon.

Vd:n lyfter dock att kakaopriserna var rekordhöga i mitten av kvartalet, men att bolaget bedömer att de trots det kan fortsätta hantera de ökade kostnaderna för insatsvaror på ett bra sätt även under resten av året.

"Även om chokladprodukter endast är en del av vår portfölj kan marginalerna komma att påverkas under hösten, då efterfrågan på chokladprodukter typiskt sett ökar", skriver hon.

I Cloettas senaste delårsrapport lyfte bolaget risken för höjd moms i Finland.

"Den finska regeringen har nu bekräftat sin avsikt att genomföra denna förändring under 2025. Vi utvärderar för närvarande olika alternativ för att hantera de långsiktiga effekterna av förändringen", uppger Katarina Tell.

Starkt fritt kassaflöde i kvartalet hjälpte Cloetta att leverera en nettoskuld/ebitda på 1,8 gånger – "den lägsta någonsin under ett andra kvartal och återigen långt under vårt långsiktiga mål på cirka 2,5 gånger".



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.