Laddar TradingView Widget
Laddar annons
Nyhet
19 Dec, 2024

ÖRESUND: NÖJD MED AKTIENS TOTALAVKASTNING I ÅR - MATS QVIBERG

Uppdaterad:
19 Dec, 2024

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Investmentbolaget Öresund kan se tillbaka på ytterligare ett tufft börsår sett till aktiens kursutveckling. Trots det är den största enskilda ägaren och styrelseordföranden Mats Qviberg positiv till utfallet i stort.

"Jag är jättenöjd", säger han till Nyhetsbyrån Direkt.

Sedan årsskiftet handlas Öresunds aktie kring nollstrecket. Det gör aktien även om man drar tillbaka tiden ytterligare ett år.

"Vi delar ut omkring 7 procent och det är riskfria räntan plus 4 procent, och det är ganska bra. Jag är jättenöjd med det. Jag är inte tillräckligt begåvad för att hitta Nvidia, Eli Lily och Novo Nordisk och liknande bolag som rusat. Jag sparar i aktier på ett helt annat sätt", säger Mats Qviberg.

Speglas det här i hur du vill att portföljen ska se ut i Öresund?

"Absolut. Vårt innehav Scandi Standard, som jag tycker har ett idiotiskt namn, och som är en kycklingproducent, är upp nära 50 procent i år och jag är nöjd med att vi lyckats identifiera det."

Ett bolag som det gått sämre för i Öresunds portfölj är bilåterförsäljaren Bilia vars aktie är ned omkring 10 procent sedan årsskiftet. Innehavet är Öresunds största.

" Dock har Bilia delat ut drygt 5 procent under året trots en `Carmageddon´, vilket jag är väldigt stolt över", säger Mats Qviberg, som även är styrelseordförande i Bilia, och fortsätter:

"Exporten av begagnade bilar har fortsatt att öka. Jag noterade statistik som visade att omkring 150.000 bilar gick på export under 2023, vilket motsvarar omkring 3 procent av alla bilar i Sverige. Den trenden har fortsatt i år."

Det här oroar Bilia?

"Det är klart, det blir ju färre bilar att serva. Lägg därtill att det är dyrt att köpa bil nu och att det finns osäkerhet kring vilken drivlina som man ska ha som, el, bensin, diesel eller hybrid. Konsumenten är väldigt osäker. Det är därför bilförsäljningen är så dålig. I vår niomånadersrapport skrev vi att vi förlorade 90 miljoner kronor på nybilsförsäljningen, så att sälja bilar blir man inte rik på."

Men servicedelen är ändå fortsatt lönsam?

"Ja det är det mest lönsamma just nu. Men om vi exporterar alla bilar i Sverige så har snart inga bilar kvar att serva. Men det är en stund dit."

Nyligen avyttrade Bilia sin lastbilsverksamhet avseende Mercedes-Benz till finska Veho för 213 miljoner kronor. Försäljningen uppgavs vara en del av Bilias verksamhetsöversyn som kommunicerades under Bilias kapitalmarknadsdag i november tidigare i år.

"Vi har tolv märken och något märke åker alltid ut och något kommer in. Vi vill inte vara som Hedin Bil som har 50 olika märken. Men som sagt, att sälja nya bilar man inte rik på. Volvo Cars är unikt på det sättet att det rullar en miljon sådana bilar i Sverige och de behöver servas allihop," fortsätter Öresunds-ordföranden.

Hur ser du på utvecklingen för Volvo Cars?

"De var väldigt stora i 'pipen' från Volvo för fyra år sedan när de sa att år 2025 ska det bara vara elbilar, som helst skulle säljas genom Amazon. Men nu har de svängt 180 grader och sagt att man ska sälja de bilar som konsumenten vill ha och det är nog klokt."

Varför är det bra för Bilia?

"Vi säljer de bilar som går att sälja. Om Volvo Cars bara tillverkar bilar som ingen vill ha då får vi sälja Mercedes-Benz eller BMW i stället."

Hur ser du på utvecklingen för er största konkurrent Hedin Bil som gjort förluster under första halvåret?

"Jag känner och gillar såväl Anders Hedin som delägaren Erik Selin, men jag förstår inte riktigt hur de har tänkt när de har köpt så ögonen blöder i hela Europa och är nu dubbelt så stora som Bilia. Vi vill ha en lönsam affär och inte bara vara stora. Kunden struntar nog i om Bilia är stora eller inte, utan vill ha en bra service."

Är det en fördel för Bilia att Hedin Bil går dåligt ekonomiskt?

"Rent generellt, oavsett Hedin och Bilia, så är en svag konkurrent aldrig fel."

Ett annat av Öresunds innehav som haft det tufft, och som tillhör ett av de mindre innehaven, är kundanskaffningsbolaget Catena Media vars aktie är ned omkring 65 procent i år. Sedan noteringen i februari 2016, där Öresund var en av ankarinvesterarna, har aktien rasat nära 90 procent.

Öresund är i nuläget Catena Medias enskilt största ägare med 7,2 procent av aktierna, men saknar representant i styrelsen sedan Øystein Engebretsen lämnat sin plats.

"Vi kommer inte längre vara några aktiva ägare där", säger Mats Qviberg.

Hur ska aktieägare tolka det?

"Det jag kan säga är att de som har tagit över bolagsledningen får ta tag i bolaget nu, och det kanske de kommer göra jättebra. Oavsett kommer vi inte sälja våra aktier på de här nivåerna. Vi både hoppas och tror att de kan lyckas. Den nya styrelsen har en strategi och den kan de nog lyckas med, utan att vi sitter med."

Öresund har varit med på hela resan från noteringen, vad har gått snett?

"Jag kan inte bolaget så väl att jag kan svara på det, men det har inte gått bra i alla fall."

Varför har ni behållit innehavet i alla år?

"Vi har haft styrelserepresentation, och som insider kan man inte sälja hur som helst. Det har helt enkelt varit svårt att sälja."

Ytterligare ett av Öresunds innehav som haft en tuff resa är Ovzon. Bolaget, som erbjuder mobila satellitkommunikationsstjänster, är sedan noteringen 2018 ned över 50 procent. Även här var Öresund en av ankarinvesterarna.

"Efter några års försening på grund av covid har Ovzon äntligen fått upp sin egna satellit under året", säger Mats Qviberg som vädrar optimism efter Ovzons stororder från Swedish Space Corporation värd 185 miljoner kronor som fick aktien att stiga 26 procent under onsdagen.

"Detta borgar för en fortsatt fin utveckling för bolaget."

Ett annat innehav som haft en stark utveckling i år för Öresund är bredbandsoperatören Bahnhof som är upp 40 procent sedan årsskiftet. Det är investmentbolagets tredje största innehav.

"Vd Jon Karlung är en av de mest briljanta personer jag vet. Hans vd-ord i rapporterna är fantastiska och han är smartare än de flesta. Men jag tycker det är synd att de inte är noterade på huvudlistan."

Men ni tror på bolaget?

"Absolut. Om de fortsätter på den inslagna vägen är jag nöjd."

Vidare har Öresunds-ordföranden förhoppningar om att aktiekursen för Stenhus Fastigheter ska få sig ett lyft efter att fastighetsbolaget under onsdagen bytt listning från First North till Stockholmsbörsens huvudlista. Hittills i år är aktien upp 4 procent.

"Det är positivt för det betyder att svenska institutioner kan köpa aktien i Stenhus. De är också lågt värderade. Aktien handlas i 11 kronor jämfört med ett substansvärde på 16 kronor", säger Mats Qviberg.

Hur ser du annars på börsklimatet för tillfället?

"Det har varit överraskande bra trots allt med de förutsättningar som varit. En handfull procent upp för Stockholmsbörsen är inte jättemycket när vi haft en inflation på 3-4 procent samtidigt har det varit inbördeskrig i Syrien, krig i Gaza och i Ukraina. De geopolitiska förutsättningarna har varit urusla. På det sättet har det överraskat positivt."

Hur ser du på utsikterna framåt?

"Kristallkulan är inte glasklar. Jag är alltid fullinvesterad då aktier är den bästa sparformen, om man jämför med obligationer och bank. Och så ska det vara, annars är det ingen som vill riskera sina pengar. Sedan har kanske folk lite konstiga förväntningar på aktier. Aktier är ju riskfria räntan plus 4 procent, och då ska du få omkring 7 procent årligen.



TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.