11 Nov, 2019

Analys Enzymatica: "Ny smak drar upp försäljningen"

Försäljningen steg till 19,5 mkr (13,2), vilket var 3 mkr över vår förväntan. Drivkraften kom primärt från den svenska, danska och spanska marknaden. Drivet av en god lansering av ColdZyme Strawberry justerar vi upp vår försäljningsprognos för 2019e och 2020e med 4,9% respektive 3,5% efter rapporten. Vidare justerar vi upp FoU-kostnaderna för 2020e och 2021e med 2 mkr respektive 3 mkr på grund av förberedelse samt genomförandet av en ny klinisk studie för ColdZyme. Ledningen har meddelat att de siktar på att genomföra ett brygglån för att säkra framtida finansiering. Därmed minskar risken något för en framtida nyemission. Vi ser en fortsatt hög potential för aktien till en hög risk.

Försäljningstillväxt på 47%
Försäljningen steg till 19,5 mkr (13,2), vilket var 3 mkr över vår förväntan. Drivkraften kom primärt från den svenska, danska och spanska marknaden. I Sverige ökade försäljningen med 29% vilket kan jämföras med 8%, som marknaden för förkylningsprodukter växte med under samma period. En drivkraft till den goda försäljningen var lanseringen av den nya smaken ColdZyme Strawberry. Efter den lyckade lanseringen i Sverige planerar bolaget att lansera produkten på fler marknader under nästa år. Drivet av att den svenska försäljningen utgjorde en stor del av försäljningen steg bruttomarginalen till 73% (70%) då bolaget har egen direktförsäljning här. Rörelsekostnaderna var något över vår förväntan, där avvikelsen primärt låg i högre FoU- och försäljningskostnader. Resultatet efter skatt uppgick till -7,7 mkr (-9,6).

Nya distributörer på väg in
Under kvartalet mottog Enzymatica den första orden från Hongkong & Macau inför den förväntande lanseringen vid nyårsskiftet. Det är inte omöjligt att fler nya marknader och distributörer kommer att annonseras i närtid då bolaget har aktiva diskussioner med ett flertal distributörer. Detta är nödvändigt då den tyska marknaden inte kommer vara öppen för Enzymatica förrän tidigast H2 2021, på grund av det negativa utfallet av den dubbelblinda, randomiserade studie. För att kunna tillfredsställa de tyska myndigheterna krävs en peer reviewed, publicerad placebokontrollerad studie. Vi räknar med att en ny studie kan genomföras under 2021.

Små justeringar av prognoser efter rapporten
Drivet av en god lansering av ColdZyme Strawberry justerar vi upp vår försäljningsprognos för 2019e och 2020e med 4,9% respektive 3,5% efter rapporten. Vidare justerar vi upp FoU-kostnaderna för 2020e och 2021e med 2 mkr respektive 3 mkr på grund av förberedelse samt genomförandet av en ny klinisk studie för ColdZyme. Ledningen har meddelat att de siktar på att genomföra ett brygglån för att säkra framtida finansiering. Därmed minskar risken något för en framtida nyemission. Vi ser fortsatt försäljningstillväxt för bolaget drivet av 1) Maren-avtalet som väntas ge ett försäljningstillskott på 27 mkr under 2020, 2) en ökad marknadspenetration för ColdZyme på de nya marknaderna Sydafrika, Hong Kong, Macau och Spanien, och 3) lanseringen i Japan via ett ledande health care-företag. Vi ser en fortsatt hög potential för aktien till en hög risk.

 

 

 

 

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.