28 Feb, 2020

Analys Upsales Technology: "Accelererande ARR-tillväxt"

Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 17,5 mkr vilket motsvarade en tillväxt om 16%, 2 mkr under våra estimat. ARR (Annual Recurring Revenue) uppgick till 69,8 mkr vilket motsvarar en tillväxt Y/Y om 22,4%. EBIT uppgick till 0,24 mkr vilket var ca 2 mkr under våra förväntningar. Vi höjer våra försäljningsestimat med ca 1% innevarande år och 2% 2021. Höjningen av försäljningsestimaten leder till att vi justerar upp EBIT och EPS med 3,5% 2020 och 5% 2021. Baserat på den accelererande tillväxttakten i ARR justerar vi upp vår motiverade värde till 31-33 kr vilket gör att vi ser en hög potential i aktien till en medelhög risk.

Stark ARR tillväxt…
Nettoomsättningen i kvartalet uppgick till 17,5 mkr, motsvarande en tillväxt om 16% viket var 2 mkr under våra estimat. ARR (Annual Recurring Revenue) uppgick till 69,8 mkr vilket motsvarar en tillväxt Y/Y om 22,4%. Anledningen att ARR växer snabbare än omsättningen beror på att i Q4’18 var återkommande intäkter 83% mot 88,4% i Q4’19. Den lägre andelen återkommande intäkter under Q4’18 går att härleda till att bolaget hade fler konsultprojekt för tillpassning under 2018. En stor del av ökningen i ARR går att härleda till nya kunder som en följd av den utökade säljkåren. Vi bedömer att de nya kunderna ligger i nedre spannet av ARPU (Average revenue per user). Det är i linje med bolagets strategi ”land and expand” d.v.s öka ARPU succesivt på befintliga kunder, då tröskeln för merförsäljning är lägre än för nyförsäljning. Bolagets CAC-payback (tiden för att en kund ska bli lönsam) ligger kvar på nivåer under ett år vilket tyder på att bolaget prioriterar intäkter före nya kunder som lockas med rabatter. Vi bedömer att CAC-payback kommer sjunka kommande år. EBIT i kvartalet uppgick till 0,24 mkr vilket var ca 2 mkr under våra förväntningar.

…gör att vi accelererar tillväxten…
Vi höjer våra estimat för ARR med 4% på helåret 2020, till 88 mkr. Detta motsvarar en tillväxt om 26% Y/Y. Våra försäljningsestimat stiger därmed med 1% innevarande år och 2% 2021. Vi bedömer att tillväxttakten i ARR kommer att drivas både av en tillväxt i ARPU då antalet nya kunder i Q4’19 var starkt och ökat tempo i nykunds försäljning till följd av den ökade säljorganisationen. De nya lanseringar vi såg under Q3 har mottagits väl. Bolaget har även sett en positiv trend i churn vilket ökar tillväxten. Vår höjning av försäljningsestimaten leder till att vi justerar upp EBIT och EPS med 3,5% 2020 och 5% 2021.

…och höjer motiverat värde
Baserat på den accelererande ARR-tillväxten och högre EPS-estimat justerar vi upp vårt motiverade värde i Upsales till 31-33 kr. På dessa nivåer värderas Upsales på EV/EBITDA 20x 2021 vilket är i paritet med andra nordiska mjukvarubolag. Vi anser att EV/EBITDA är den bästa jämförelsemultipeln då Upsales tillämpar K3 och inte IFRS. Den höga andelen återkommande intäkter gör att bolaget kan försvara en värdering i paritet med de andra större svenska SaaS bolagen. Detta gör att vi ser en hög potential i aktien till en medelhög risk.

 

 

 

 

TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.