Analys
30 Aug, 2020

Veckobrev v36-20

En mer tveksam utveckling i veckan än vi vant oss vid – speciellt i slutet – men index slutade ändå upp 1%. S&P 500 kan glädja sig åt sju uppgångsdagar i rad och ett index som slutade 3% upp. Nu har vi dock svart på vitt att det inte är någon bubbla på aktiemarknaden. I alla fall om man lyssnar på Fredrik Lundberg är det så eftersom det finns så mycket pengar i omlopp. Jag som trodde att det var då det skapades bubblor men vi får hoppas att han har rätt och jag har fel. I Sverige fortsätter överlag bra rapporter komma från till exempel Elekta och Academedia, som dessutom höjer utdelningen.
 
Uppvaknande från det döda. Lexington är en aktie som inte erbjudit sina aktieägare några speciellt skojiga nyheter under sin tid som börsnoterat bolag. Aktien är trots rusningen efter rapporten ned 80% de senaste fem åren (vilket ungefär sammanfaller med när bolaget börsnoterades) och har nu ett börsvärde på enbart 80 MSEK. Förra veckans rapport var dock ett undantag med en försäljning – som trots pandemin – steg med hela 20%. Försäljningsökningen i perioden kommer främst från den egna webshopen, som mer än fördubblade försäljningen jämfört med motsvarande kvartal förra året. Även övrig onlineförsäljning hade en stark utveckling med en uppgång på 70%. Den totala onlineförsäljningen står nu för drygt en tredjedel av försäljningen. Att butikernas försäljning i kvartalet bara sjönk med 5% får också ses som ett styrketecken. Rörelseresultatet om 3,7 MSEK, som dessutom innehåller en del statligt stöd, är kanske inte så mycket att yvas över men kan jämföras med en förlust på 12,4 MSEK motsvarande kvartal förra året. Den stora ökningen i onlineförsäljning beror naturligtvis delvis på pandemin men visar ändå på att företagets marknadsföring börjar slå och produkterna ligger rätt i tiden. Skulle denna takt bli bestående i något eller några år till kanske Lexington kommer värderas som en snabbväxande e-handlare med ett antal showrooms i stället för en av många dödsdömda detaljhandelsföretag? Med ett P/s-tal på 0,3x finns det inga förväntningar om det, vilket gör det lite intressant. Men man kanske vill se något eller några kvartal till för att lägga ut linjalen.  
 
Avdelning imponerande rapporter. Att Q2 varit utmanande för oljebolagen är bara förnamnet. Mängder med mindre bolag med höga produktionskostnader har fått slå igen under året. Ett bolag enligt min mening som klarat krisen på ett fantastiskt sätt är Maha Energy (bevakat av TradeVenue) och som hade en rekordproduktion under kvartalet. Och som trots ett genomsnittligt oljepris (Brent) på ca 29 USD per fat – att jämföra med 69 USD per fat motsvarande kvartal förra året – lyckades uppnå en positiv ”operating netback” om 13,8 USD per fat och ett positivt resultat även på sista raden. Bolaget uppger att man även vid ett oljepris så lågt som 16 USD per fat skulle ha ett positivt kassaflöde. Är det så att den brasilianska staten skulle gå vidare med förslaget att reducera olje- och gasskatten från 10% till 5% sjunker break-even punkten ytterligare. I likhet med sina branschkollegor kommer dock Maha att dra ned på sina investeringar. Detta kan emligt VD Jonas Lindwall på sikt skapa stora problem när nu världens oljeindustri för sjätte året i rad drar ned på sina investeringar. Ledtiderna för att få igång ny produktion är som bekant långa. Han avslutar med att citera det gamla ordspråket ”the cure for high prices are high prices” men noterar samtidigt att motsatsen är precis lika sann. För låga priser och därmed låg prospektering brukar straffa sig i längden. Det har vi sett många gånger i oljeprisets volatila utveckling. 
 
Marginalhöjning i Green Landscaping. En annan av veckans bra rapporter kom från Green Landscaping. Visserligen var den organiska tillväxten marginell (ca 1%), delvis påverkat av pandemin men det som imponerar är rörelsemarginalen. Den steg i Q2 till 8,4% (4,9) samtidigt som kassaflödet hängde med. Arbetet med att integrera Svensk Markservice (som nu pågått i 18 månader) har nu fått resultat och ligger bakom den kraftiga marginalförbättringen. För ett bolag som Green Landscaping, där förvärv är en central del av verksamheten är det goda nyheter och borde göra det möjligt att öka takten i förvärvsresan. Speciellt efter att bolaget i juni tog in 150 MSEK i nyemission. VD anger också i rapporten att bolaget är i ”dialog med flera intressanta entreprenörer i Norden” och ett eller flera större förvärv skulle inte förvåna. Med en egen EV/EBITA värdering om ca 16-17x och med möjlighet att kunna köpa bolag med värderingar på 3-5x blir det ett bra multipelarbitrage, speciellt som konkurrensen om förvärvsobjekten verkar vara ganska begränsad. Sedan är det bara att hoppas att det blir lite mer snö i vinter än förra året så att inte alla vinster kommer sommartid.
 
Oväntad början på ”budvågen”. Med en aktiemarknad som varje dag når nya rekordnoteringar och med mängder av kapital hos riskkapitalföretag, institutioner, fonder med flera är jag nog inte ensam om att ha trott på en stor ”budvåg” på börsen. Veckans bud på HIQ från riskkapitalbolaget Triton och en IT-konsult var däremot inget jag hade gissat på. Visserligen har HIQ, som de flesta i sin bransch ett bra kassaflöde med obetydligt investeringsbehov, vilket borde locka ett riskkapitalbolag. Men personalintensiva bolag med ett kritiskt behov av att hela tiden attrahera de bästa medarbetarna i branschen kräver för att lyckas enligt min mening ägare av kött och blod. Det är inte alltid den ”sista tusenlappen” som lockar utan snarare intressanta arbetsuppgifter och att det finns en bra kultur i företaget. HIQs ägarsida domineras visserligen av ett antal fonder men medgrundaren och VD sedan 20 år tillbaka Lars Stugemo med stort ägande i bolaget har mer än väl kompenserat för det. Min andra invändning är att när ett riskkapitalbolag köper måste de ha en plan för att öka vinsten (speciellt när man köper ut ett företag som i det här fallet på P/E 20x). HIQ har sedan länge legat i topp vad gäller rörelsemarginaler i branschen, även om dess ställning har hotats lite de senaste åren. Det är därför knappast där som vinsttillväxten ska komma utan det är mer troligt att planen är att HIQ ska börja förvärva. Något som bolaget varit mycket försiktigt med historiskt. Men går det då att behålla den speciella kulturen i bolaget. Hur som helst bör prislappen på välskötta konsultbolag gå upp efter veckans bud.   
 
September och därmed hösten inleds i veckan – en period som har ord om sig att kunna ge upphov till lite skalv på börsgolven. På bolagsfronten är det relativt tyst förutom några eftersläntrare på måndag i form av Q2-rapporteran från bland annat Consilium och SpectrumOne (bägge bevakade av TradeVenue) och så börsfavoriten Sectra (med brutet räkenskapsår) som rapporterar på fredag. De första indikationerna borde dock nå företagsledningarna i veckan hur augusti utvecklats när folk nu kommit tillbaka efter semestrarna. Är fler bud på väg på aktiemarknaden? Välkommen till en ny och spännande aktievecka!!!
 
Claes Vikbladh
 
 
TradeVenue
TradeVenue är en samlingsplats för investerare och noterade bolag. Vårt fokus är att främst uppmärksamma små- och medelstora bolag men ni finner givetvis även information om de största bolagen i Sverige. På denna hemsida kan ni ta del av aktietips, läsa uppdragsanalyser, blogginlägg och massvis av aktuella börsnyheter.