BEIJER REF: OEM VÄNTAS FORTSÄTTA VÄXA SNABBAST ORGANISKT - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Kyl- och klimatkontrollbolaget Beijer Refs produktsegment OEM (Original Equipment Manufacturing), som är det minsta av bolagets tre produktsegment, väntas fortsätta ha den högsta organiska tillväxten inom koncernen.
Det säger Beijer Refs vd Christopher Norbye i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt som gjordes i slutet av november.
OEM-tillverkningen, som omfattar egen tillverkning av miljövänliga kylaggregat och industriella värmepumpar baserade på naturliga köldmedier, utgjorde i fjol 8 procent av Beijer Refs försäljning.
Försöker ni öka den andelen?
"Vi jobbar för fullt med det. Det är det organiskt snabbast växande segmentet vi har. Det har vuxit 10-15 procent per år och vi förväntar oss att det kommer fortsätta framöver. Men eftersom vi gör så mycket förvärv i andra segment är det svårt att hänga med när det gäller total tillväxt", säger Beijer Ref-chefen.
Koncernens totala tillväxtmål är 10-15 procent, varav ungefär hälften planeras komma från organisk tillväxt och andra hälften från förvärv.
"Inom OEM är vi inte särskilt aktiva på förvärvsidan. Vi gillar den produktportfölj vi har och marknaden vi är på. Vi utvecklar det mesta organiskt med nya teknologier. Vi tittar löpande på bolag, men jag har ingen plan att göra några större förvärv där. Organiskt kommer OEM-segmentet växa snabbare än resten av affären, men det kommer nog utgöra runt 10 procent av verksamheten om inget förändras", säger Christopher Norbye.
Inom OEM-området har Beijer Ref dock gjort ett betydande förvärv när bolaget satsade på egna värmepumpar baserade på naturliga köldmedier. För drygt tre år sedan förvärvades Fenergy som tillverkar industriella värmepumpar upp till 10 megawatt, vilka framför allt används i system med fjärrvärme.
"Fenergy kan även sälja till olika delar av industrin. De effektiva produkterna med naturliga köldmedier ligger helt rätt i tiden. Fenergy har på tre år växt från några miljoner euro till cirka 50 miljoner euro i omsättning och har en bra orderbok. Vi ser ett väldigt stort intresse", hävdar Beijer Ref-chefen.
"Vi expanderar för fullt i värmesegmentet och det finns mycket kvar att göra. Kyla är fortfarande en nisch jämfört med värme om man tittar på total marknadsstorlek. Jag tror att värmesegmentet i varje fall är hundra gånger större", tillägger han.
Produktsegmentet OEM uppvisade "fortsatt god organisk tillväxt" på 11 procent för Beijer Ref i tredje kvartalet, uppgav Christopher Norbye i förra kvartalsrapporten i oktober.
Beijer Ref, som främst är verksamma i grossistledet, arbeta generellt med en decentraliserad affärsmodell.
Ni har 150 dotterbolag, men ganska få anställda på huvudkontoret på central nivå?
"Vi har valt att inte slå ihop alla våra legala enheter runt om i världen. Vissa företag gör det för att minska en del administration, men vi gillar den struktur vi har och kommer att fortsätta bygga på den med lokala legala enheter och lokalt ansvar. Vi jobbar med vissa saker centralt i huvudkontoret och sedan arbetas det mycket i en divisionsstruktur runt om i världen. Vi är geografiskt uppdelade i Nordamerika, Europa/Afrika och APAC. Där sitter lag som jobbar i divisionsstrukturerna som inte är med på det slimmade huvudkontoret", säger Christopher Norbye.
Ni har över 500 filialer i ett nätverk, och logistikcenter på varje marknad?
"En stor del av vår verksamhet är eftermarknad, service och underhåll. Det gör att vi måste vara väldigt lokala. De flesta av våra kunder jobbar inom underhåll och reparation. Mycket av det kan de inte planera och bygga lager för. Kunderna är beroende av vår tekniska kompetens och våra lager. När de kommer till oss behöver de teknisk support och produkten direkt. Maskiner inom kommersiell kyla som kyler mat behöver lagas inom två till tre timmar - annars måste man slänga all mat. Vi har ett lokalt nätverk som stödjer det", svarar Christopher Norbye.
Beijer Ref delar in sin verksamhet i de tre produktsegmenten Komfortkyla & värme (HVAC, 57 procent av koncernens omsättning), Kommersiell & industriell kyla (35 procent av omsättningen), samt Egen tillverkning (OEM, 8 procent av koncernens omsättning).
Är ni nöjda med era huvudsakliga ben? Behöver något adderas eller tas bort?
"Nej, inget behöver tas bort. På sikt vet man aldrig, men vi försöker koppla ihop våra affärsenheter. Vi jobbar till 90 procent inom kyla, även om vi har en del värme också. Kyla inom luftkonditioneringshållet och kommersiell kyla, som är när man kyler mat och andra produkter, hänger mycket väl ihop. I våra filialer säljer vi exempelvis HVAC-lösningar för installatörer gör både kommersiell kyla och luftkonditionering. Våra kunder är oftast elektriker eftersom man måste vara det för att installera den här typen av produkter. Så det hänger ihop på produktsidan, servicesidan och kompetenssidan", säger Beijer Ref-chefen.
"5-10 procent av vår omsättning är inom värme, där över hälften är kommersiell värme, alltså stora värmepumpar till hotell, restauranger och industrier. Den branschen växer mycket och genomgår ett teknologiskifte där vi fokuserar på produkter med naturliga köldmedier såsom koldioxid", säger Christopher Norbye.
Nya regler gör att aktörer måste byta ut sina system under de närmaste tio åren, vilket stödjer affärsmodellen, menar han.
"Vi är väldigt nöjda med de segment vi har. Vi jobbar aktivt med konsolidering för att få en starkare marknadsposition. Sedan tittar vi alltid på nya segment, men det ligger nog mer 5-10 år framåt i tiden. Vi har bra drivkrafter där vi finns i dag", säger Beijer Ref-chefen.
Ni landade 15 förvärv i fjol. Hur många blir det i år?
"Vi har alltid ett antal mindre förvärv som rullar in. Det kan vara för att förstärka en lokal marknadsposition eller för att vi saknar en viss produkt. Jag har lite bättre koll på hur mycket vi har förvärvat i kronor och ören och hur pipeline ser ut framöver än antalet förvärv, men vi är förvärvsaktiva och kommer att fortsätta vara det. Många av förvärven ägs och drivs lokalt i de olika geografiska divisionerna."
Hur har storförvärvet av amerikanska Heritage Distribution fallit ut hittills?
"Det har fallit ut väl. Det är det hittills största förvärv vi har gjort, men det var också tanken. Om vi skulle vara aktiva i USA ville vi gärna ha en så stor plattform som möjligt. Vi ville köpa något som vi kan supportera - inte driva. Heritage har en stabil marknad med bra marginaler. Vi har adderat tre förvärv till den plattformen sedan vi köpte den. Vi är fortsatt aktiva och har mycket att göra. Vi 'bygger flygplanet medan vi flyger det', men det har varit en stabil resa än så länge i varje fall. Vi ser mycket möjligheter framöver på den fragmenterade marknaden", säger Beijer Ref-chefen avslutningsvis.