ESSITY: NÖJD MED ORG TILLVÄXT 4 KV, VALUTA BAKOM MARGINALMISS - VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Hygienkoncernen Essitys vd Magnus Groth är nöjd med den organiska tillväxten på 3,9 procent i det fjärde kvartalet, klart över bolagets finansiella mål om en årlig organisk försäljningstillväxt på över 3 procent, men snäppet lägre än analytikernas förväntningar på 4,0 procent.
Det säger han i en intervju med Nyhetsbyrån Direkt efter att Essity öppnat böckerna för det fjärde kvartalet.
"Den organiska tillväxten är en kombination av volym, pris och mix i de flesta kategorier. Volymen är en viktig komponent för det gör att vi får skalfördelar i produktionen och visar att vi tar marknadsandelar", säger han.
Samtidigt som den organiska tillväxten låg tydligt över de nyligen uppsatta målen (3,9 mot >3 procent) så var den justerade marginalen på 13,1 procent i kvartalet en bit ifrån Essitys mål på en årlig justerad ebita-marginal på över 15 procent.
"Marginalen är lägre än de föregående kvartalen och också något lägre än året innan. Det beror i all väsentlighet på att vi i samband med presidentvalet i USA fick en kraftigt förstärkt dollar som slår direkt på våra massakostnader och det påverkade marginalen", säger Magnus Groth och fortsätter:
"Både Health & Medical och Professional Hygiene har väldigt fina marginaler på höga nivåer medan marginalen är ned inom Consumer Goods."
I Essitys rapport framgår det att valutaeffekter påverkade Consumer Goods negativt med 109 miljoner kronor jämfört med samma period föregående år, medan
Health & Medical och Professional Hygiene påverkades positivt av valuta med 19 respektive 79 miljoner kronor.
Inom Consumer Goods, som även efter Vinda-avyttringen är Essitys största affärsområde, gick inkontinens, Baby- och Feminie care bra medan Consumer Tissues hade bra tillväxt, men tyngdes på marginalen av i huvudsak dollarförstärkningen på massapriser.
"Sedan såg vi även något högre kostnader för energi och distribution än vad vi hade räknat med", uppger Essity-vd:n.
I och med avyttringen av Vinda minskade Consumer Tissues andel av Essitys totala nettoomsättning från 41 till 33 procent för 2023. 2024 var Consumer Tissues andel av omsättningen 32 procent.
Utöver de finansiella målen uppskattade Essity framtida årliga COGS-besparingar (kostnad sålda varor) mellan 0,5-1 miljard kronor på bolaget kapitalmarknadsdagen i december.
Under 2024 landade kostnadsbesparingarna på 1,5 miljarder kronor.
"Det är vi väldigt nöjda med. Framåt räknar vi med kostnadsbesparingar i samma storleksordning som vi har guidat för, det vill säga mellan 0,5-1 miljard för 2025", säger Magnus Groth.
Att besparingarna blev så pass mycket större under 2024 beror delvis på att Essity hade svårt att arbeta med besparingar under pandemin, och åren därefter som präglades av leveransstörningar, enligt vd:n.
"När verksamheten stabiliseras så är det lättare att arbeta med nya leverantörer och råvaror, energieffektiviseringar och besparingar i fabrikerna. Mer lugn och ro och mer stabilitet i verksamheten gjorde att vi kunde arbeta mer aktivt med besparingar."
På onsdagskvällen meddelade Essity att Magnus Groth beslutat att lämna som vd under 2025.
Varför nu?
"Det har växt fram på senare tid och beslutet är en kombination av att jag varit vd i tio år, att Essity är i bra skick, att vi satt nya mål, initierat ett aktieåterköpsprogram och avyttrat Vinda. Det känns som att de saker som jag förutsatt mig är på många sätt avklarade, och jag fyller 62 i år, det ska också vägas in", säger Magnus Groth.