EUROPRIS: ORGANISK TILLVÄXT 4,4% 3 KV, ÖOB-INTEGRATION ENL PLAN
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Den norska lågprisbutikskedjan Europris visade en organisk försäljningstillväxt på 4,4 procent under det tredje kvartalet och integrationen av ÖoB löper enligt plan.
Det framgår av rapporten för det tredje kvartalet.
För det tredje kvartalet 2024 redovisar Europris ett ebitda-resultat på 428 miljoner norska kronor (404). Analytikernas förväntningar låg på ett ebitda på 447 miljoner norska kronor, enligt Infront.
Resultatet före skatt uppgick till 107 miljoner norska kronor, mot väntade 126 miljoner.
Omsättningen ökade med 50 procent till 3.238 miljoner norska kronor (2.152). Här låg förväntningarna på en omsättning om 3.226 miljoner.
Exklusive förvärvet av ÖoB var försäljningstillväxten 4,4 procent.
I en ekonomi som innebär utmaningar för många konsumenter är bolaget nöjt med kvartalets tillväxt.
"Vår kärnverksamhet är fortsatt robust och i takt med att inflationen mattas av och konsumentsentimentet stärks är vi optimistiska kring våra tillväxtmöjligheter på medellång sikt", skriver Europris vd Espen Eldal i rapporten.
Lägre räntor i kombination med högre löneökningar erbjuder en förbättrad utsikt för konsumentsentimentet i Sverige och Norge, enligt Europris-vd:n som dock konstaterar att det kommer att ta viss tid innan den förbättrade köpkraften översätts till högre försäljningsvolymer.
Europris uppger också att det känner sig trygga med sitt långsiktiga mål om att öka ÖoB:s intäkter till 5 miljarder svenska kronor till i slutet av 2028, med en ebit-marginal på 5 procent för den befintliga butiksportföljen.