H & M Hennes & Mauritz AB Bokslutskommuniké 2024
FJÄRDE KVARTALET (1 SEPTEMBER 2024 - 30 NOVEMBER 2024)
- H&M-gruppens nettoomsättning i det fjärde kvartalet uppgick till MSEK 62 193 (62 650). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 3 procent.
- Bruttoresultatet ökade till MSEK 33 942 (33 657), vilket motsvarar en bruttomarginal om 54,6 procent (53,7).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna uppgick till MSEK 29 303 (29 314). I lokala valutor ökade kostnaderna med 2 procent.
- Rörelseresultatet ökade till MSEK 4 624 (4 332), motsvarande en rörelsemarginal om 7,4 procent (6,9). Rörelseresultatet belastades med avvecklingskostnader om cirka MSEK 200 avseende butiker tillhörande Monki samt avsättning till HIP om MSEK 236 (177).
- Resultatet efter skatt nära dubblerades till MSEK 3 081 (1 569*), motsvarande SEK 1,92 (0,97*) per aktie.
- Varulagret uppgick till MSEK 40 348 (37 358). Förlängda transporttider kopplade till situationen i Röda havet och att Black Friday inföll senare jämfört med föregående år hade en betydande påverkan på lagret. Varulagrets sammansättning bedöms vara god.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet ökade med 16 procent och uppgick till MSEK 9 870 (8 418). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 6 974 (9 207).
HELÅR (1 DECEMBER 2023 - 30 NOVEMBER 2024)
- H&M-gruppens nettoomsättning under räkenskapsåret 2024 uppgick till MSEK 234 478 (236 035). I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 1 procent.
- Bruttoresultatet ökade med 4 procent till MSEK 125 299 (120 896), vilket motsvarar en bruttomarginal om 53,4 procent (51,2).
- Försäljnings- och administrationskostnaderna uppgick till MSEK 107 915 (107 330). I lokala valutor ökade kostnaderna med 1 procent.
- Rörelseresultatet ökade till MSEK 17 306 (14 537), motsvarande en rörelsemarginal om 7,4 procent (6,2).
- Rörelseresultatet ökade med 28 procent jämfört med föregående år exklusive resultatet från innehav i intresseföretag och joint ventures.
- Resultatet efter skatt ökade med 33 procent till MSEK 11 584 (8 716*), motsvarande SEK 7,21 (5,37*) per aktie.
- Kassaflödet från den löpande verksamheten före förändringar av rörelsekapitalet ökade med 26 procent och uppgick till MSEK 36 745 (29 106). Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till MSEK 31 756 (33 949).
- Summan av likvida medel och outnyttjade kreditfaciliteter var MSEK 35 756 (44 570).
- Årets ökning av resultatet gör att MSEK 236 (177) har avsatts till H&M-gruppens belöningsprogram H&M Incentive Program (HIP), som vänder sig till alla anställda.
- H&M-gruppens försäljning under perioden 1 december 2024 - 28 januari 2025 ökade med 4 procent i lokala valutor jämfört med motsvarande period föregående år.
- H&M-gruppens växthusgasutsläpp inom scope 3** minskade med minst 23 procent under 2024 jämfört med basåret 2019 enligt preliminära siffror.
- För 2025 planeras investeringarna (CapEx) i jämförbar valuta uppgå till SEK 11-12 miljarder, i nivå med 2024, då de uppgick till SEK 11,6 miljarder. Investeringarna allokeras främst till butiksportföljen och varuförsörjningen.
- Den första H&M-butiken i Brasilien öppnar i São Paulo under slutet av 2025.
- Styrelsen föreslår årsstämman 2025 en ordinarie utdelning om SEK 6,80 (6,50) per aktie att utbetalas i två delar.
- Styrelsen föreslår också stämman att besluta om ett generellt bemyndigande som ger styrelsen möjlighet att göra återköp av egna B-aktier.
"Försäljningen och rörelseresultatet ökade under fjärde kvartalet drivet av stark försäljning online, ett starkt mottagande av vårt dammode och effektiv kostnadskontroll. Genom att fokusera på vår kärnverksamhet och leverera på vår plan är vi på rätt väg mot långsiktig, lönsam tillväxt." Daniel Ervér, vd.
* Se not 5
** Scope 3 exkluderar användning av sålda produkter.
Kommentar av Daniel Ervér, vd
Efter ett år som vd är jag övertygad om att vi är på rätt väg. Vi har satt en tydlig riktning framåt med fullt fokus på vår kärnverksamhet. Vi stärker det som skapar värde för kunden, och det som inte gör det tar vi bort. Vi är stolta över framstegen vi gjort med vårt sortiment, vår shopping-upplevelse och vårt varumärkesbyggande. Det finns mycket kvar att göra, men vi har en stark plan för att driva den långsiktiga tillväxt som vi vill nå.
Försäljningen ökade med 3 procent i lokala valutor under fjärde kvartalet jämfört med föregående år. Höstkollektionen som lanserades med events i ett antal modemetropoler såsom Milano, London och New York fick ett mycket positivt mottagande. Även bruttomarginalen och rörelseresultatet ökade, trots avvecklingskostnader samt ökade investeringar i kunderbjudandet, marknadsföring och butiksoptimering. En stark onlineförsäljning med förbättrad produktpresentation och mer inspirerande shoppingupplevelse, väl mottagna damkollektioner samt god kostnadskontroll bidrog alla till en positiv utveckling i kvartalet. För helåret landade rörelsemarginalen på 7,4 procent och resultatet per aktie ökade med 34 procent till 7,21 SEK.
Under 2024 har vi gjort betydande förbättringar. Vår prioritet har varit H&M:s kunderbjudande, med initialt fokus på dam där vi har blivit bättre på att snabbt anpassa oss till nya trender och skapa ett mer relevant sortiment. Under kvartalet ökade fullprisförsäljningen av damkollektionen i alla kanaler.
Vi har även intensifierat arbetet med att förbättra vår varuförsörjningskedja för ökad flexibilitet och bättre produkttillgänglighet i alla kanaler. Som exempel fördjupar vi samarbeten med leverantörer, förkortar produktutvecklings-processen med början inom dam, förbättrar våra prognosverktyg, vidareutvecklar vår nearshoring-kapacitet samt breddar användningsområdena för RFID-teknik.
Samtidigt har vi öppnat 88 nya butiker och fortsatt att optimera butiksportföljen. Med över 4 200 butiker kommer uppgraderingen av butiksportföljen vara en prioritet för oss även i fortsättningen.
Vi förenklar våra teamstrukturer och bygger en mer effektiv organisation. För att renodla och effektivisera vår verksamhet, har vi även under året avvecklat Afound. Under 2025 kommer vi också att integrera varumärket Monki i vårt Weekday-erbjudande, både i butik och digitalt.
Vi vill använda vår storlek och räckvidd för att aktivt bidra till en mer hållbar modeindustri. Vårt mål är att minska växthusgasutsläppen med 56 procent fram till 2030, och enligt preliminära siffror har våra scope 3 utsläpp minskat med minst 23 procent under 2024 jämfört med basåret 2019. Genom att bättre integrera hållbarhet i våra affärsplaner och fortsätta investeringarna för minskade utsläpp i varuförsörjningskedjan, är vi väl rustade att nå vårt långsiktiga mål.
Under 2025 fortsätter vi att stärka kärnverksamheten och vårt kunderbjudande, samtidigt som vi bibehåller fokus på kostnadskontroll. Vi snabbar upp designprocessen, ökar precisionen i att anpassa utbud till efterfrågan samt förbättrar varutillgängligheten för våra kunder både online och i butik genom fortsatt integrering av kanalerna. Vi bibehåller våra investeringar på samma nivå som förra året och prioriterar butiker och varuförsörjningskedjan. Vi kommer också att vidareutveckla den digitala upplevelsen och fortsätta stärka vår närvaro i större modemetropoler.
Även om utmanande makroekonomiska förhållanden och geopolitisk osäkerhet under 2025 kan påverka kundernas möjlighet och vilja att konsumera finns det flera ljusglimtar, såsom lägre inflation och räntor. Genom vår diversifierade varuförsörjning har vi den flexibilitet som krävs för att hantera eventuella negativa effekter på olika marknader. Detta tillsammans med vår affärsidé, mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt, ger oss en god uthållighet och ett starkt utgångsläge för att växa på den globala modemarknaden.
Sammantaget finns en stor potential i vår kärnverksamhet med fokus på organisk tillväxt. Vi har en tydlig plan för de kommande åren för att driva lönsam, långsiktig tillväxt samtidigt som vi lever upp till vårt syfte: "liberate fashion for the many". Tack vare engagemanget och passionen hos alla våra medarbetare kommer vi att ta ytterligare viktiga steg under 2025.
KOMMUNIKATION I SAMBAND MED BOKSLUTSKOMMUNIKÉ
Bokslutskommunikén för räkenskapsåret 2024, 1 december 2023 - 30 november 2024, publiceras kl. 08.00 CET den 30 januari 2025, följt av en kombinerad press- och telefonkonferens som hålls kl. 09.30 CET för finansmarknad och media, där vd Daniel Ervér, finanschef Adam Karlsson och IR-chef Joseph Ahlberg medverkar. En presentation av rapporten följt av en session med frågor och svar kommer att hållas på engelska.
Plats: H&M:s huvudkontor i Stockholm, Mäster Samuelsgatan 49, 3 tr, Ljusgården. Eventet kommer att sändas online och frågor kan även ställas via telefon. För inloggningsuppgifter vänligen registrera er på:
https://app.webinar.net/xvGblyjg07j
För bokning av intervjuer i samband med bokslutskommunikén den 30 januari 2025, vänligen kontakta Anna Frosch Nordin, presschef, telefon 073-432 93 14, anna.froschnordin@hm.com.
Notera att ingen separat telefonkonferens kommer att hållas på eftermiddagen CET.
KONTAKT
Joseph Ahlberg, IR-chef | 073-465 93 92 |
Daniel Ervér, vd | 08-796 55 00 (växel) |
Adam Karlsson, finanschef | 08-796 55 00 (växel) |
H & M Hennes & Mauritz AB (publ)
106 38 Stockholm
Tel: 08-796 55 00, e-mail: info@hm.com
Styrelsens säte: Stockholm, org.nr. 556042-7220
För mer information om H&M-gruppen se hmgroup.com.
Informationen i denna bokslutskommuniké är sådan som H & M Hennes & Mauritz AB (publ) ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående personers försorg för offentliggörande den 30 januari 2025 kl. 08.00 (CET). Denna bokslutskommuniké, liksom ytterligare information om H&M-gruppen, finns på hmgroup.com.
H & M Hennes & Mauritz AB (publ) grundades i Sverige 1947 och är noterat på Nasdaq Stockholm. H&M:s affärsidé är att erbjuda mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. I koncernen ingår förutom H&M, varumärkena COS, Monki, Weekday, & Other Stories, H&M HOME, ARKET samt Sellpy. Ytterligare information finns på hmgroup.com.