NOBIA: KÖKSMARKNADEN FORTSATT SVAG UNDER KVARTALET ENL VD
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Köksmarknaden var fortsatt svag under tredje kvartalet, främst på grund av nedgången på projektmarknaden i alla regioner medan konsumentmarknaden visade tecken på återhämtning.
Det skriver vd Kristoffer Ljungfelt i rapporten för det tredje kvartalet.
"Konsumentmarknaden visade tecken på återhämtning och de flesta av våra varumärken upplevde en ökning av köksdesignmöten och förbättrade offertbanker", skriver han.
I Norden ser Nobia att projektförsäljningen förblir svag och bolaget kommer därför fortsätta med en strikt kostnadsdisciplin och omfördela resurser till konsumentsegmentet.
"Den totala försäljningen i Storbritannien var oförändrad, trots en kraftig volymminskning på grund av svagare försäljning till hantverkarkunder och projektsegmentet. Tillväxten i konsumentförsäljningen räckte inte till för att kompensera volymförlusten, vilket resulterade i underabsorption i vår leveranskedja", skriver Kristoffer Ljungfelt.
Bruttomarginalen minskade till följd av lägre volym och lägre genomsnittliga ordervärden i konsumentkanalen. De kostnadsinitiativ som genomförts tidigare under året genererade besparingar enligt plan.
Sedan början av 2023 har Nobia levererat besparingar på cirka 400 miljoner kronor och bolaget har nyligen påbörjat ytterligare besparingar på närmare 300 miljoner kronor, varav 85 miljoner kronor är relaterade till omorganisationen. Merparten av besparingarna kommer att vara materialiserade i mitten av 2025, skriver Kristoffer Ljungfelt.